Å spare miljøet koster både tid og masse penger!

Det er liten tvil om at vi, i disse dager og tider, er opptatt av miljøet – på overordnet plan!
Plogging har blitt en aktivitet og stygge armbånd laget av plast fra havet selges for å finansiere rydding av mere hav.
Folk oppfordres fra enkelte hold til å velge el-bil, tog og buss er anbefalte fremkomstmidler og kildesortering resulterer i at kjøkkenet er for lite til alle bøttene.
Samtidig innførte vi flyseteavgiften av en eller annen merkelig grunn 🤔

Mye bra, en del merkelig og noe direkte elendig med tanke på tilrettelegging…

Det oppfordres altså til blant annet å benytte seg av tog, som på Østfoldbanen er slæng for buss (for tog).
Dersom det faktisk går et tog er det ofte forsinket – veldig forsinket!
Mitt værste eksempel er tett opptil tre timer på turen fra Oslo s til Moss (tar ca 50 min) etter et herlig sammensurium av tog, buss, maxitaxi og jævli mye venting!

Men pendlerne har for så vidt akseptert dette, og jeg vil gjette at for en del har det vært et lite pluss med gratis parkering på blant annet Kambo og Sonsveien stasjon (Østfoldbanen).
Disse stasjonene er basicly hull i veien som neppe benyttes mye utover av de som toger inn til Tigerstaden (eller andre steder)!

Men brått var det slutt på det!
For et par dager var jeg innom nevnte Sonsveien stasjon i forbindelse med jobb og observerte at glade dager med gratis parkering var over. 40 kroner dagen med makstid på ti dager er pendlernes nye hverdag.
Et grovt overslag viser en ekstra utgift på drøye 10000 i året som kommer på toppen av billettkostnaden som NSB øker årlig!

Samtidig som alt dette skjer legges lokalstasjoner ned i en rasende fart, og jeg mistenker vel at for eksempel Kambo (min nærmeste) evalueres med jevne mellomrom.

Enkelte vil kanskje påstå at det "tvinger" folk til å sykle til togstasjonen, men jeg tror nok flere tar bilen i stedet.

Dersom Kambo legges ned må jeg (i et tenkt scenario) sykle til Moss eller Son for å ta toget – nytt dilemma oppstår; i Son er du innenfor Akershus og Ruter sitt domene, noe som reduserer prisen på månedskort betraktelig. Men til Moss er det kortere.
Altså blir min miljøvennlighet et økonomisk spørsmål.
Hvis jeg velger økonomisk må jeg sykle i tre kvarter’ish for å være sikker på å rekke avgangen.
Medregnet litt forsinkelser på toget, bussen, sykkeltaxien eller hva faen NSB har satt inn akkurat den dagen kan jeg dermed bygge på minimum fire timer per arbeidsdag der det med bil til stasjonen kanskje kunne vært nede i to.
Og her snakker jeg kun om fine vår- og sommerdager med god flyt og medvind!

Nå jobber heldigvis ikke jeg i Oslo, men jeg gjorde det frem til siste årsskifte, og fikk dermed testet pendlernes miljøvenlige hverdag.

Så kjære Lan Marie, resten av MDG og samtlige såkalte miljøvennlige politikere; dersom folk skal velge det beste for miljøet kan ikke det alternativet til stadighet bli dyrere OG dårligere – DET MÅ FAEN MEG DERE OGSÅ FORSTÅ!!!!

#tog #miljø #miljøvennlig #nsb #mdg #parkering #timepark #sykkel #økonomi #fuckthatshit #bil

2 kommentarer
    1. Nei, det forstår ikke “de grønne”.
      Det passer dem dårlig å ha en enhetlig politikk, dvs at ting skal henge sammen på en logisk måte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg