Making a martyr!

"Og saaledes skede det, højstærværdige herrer, at kunstens gjenstand fra at være det «skjønne» gik over til at bli det karakteristiske, det interessante". – Hans Jæger.

Til sommeren skal jeg, som patriotisk østlending, besøke Bergen for første gang.
Frem til for et par dager siden var jeg ikke klar over at det var en drøm å få tatt et bilde med en naken Listhaug, men nå er det plutselig blitt det!
Den har også rukket å bli bort i løpet av siste døgnet.

Det handler selvfølgelig om veggmaleriet/hærverket/blasfemien (kjært barn har mange navn) til gatekunstneren AFK i Bergen.

Som dere ser har jeg valgt å bruke navnet til AFK på innlegget. I all hovedsak er dette fordi jeg hadde ikke klart å komme opp med noe bedre om noen hadde truet meg med hagle.

Jeg har ikke lest beskrivelsen til kunstneren, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Uheldigvis førte venstresidens press til at Sylvi nok en gang kan innta offerrollen i en politisk debatt. Hun er faktisk på god vei til å kalle seg selv martyr.
I sin avskjedstale snakket hun nesten utelukkende om seg og sitt – hadde en annen stakkar gjort noe lignende etter å ha fått sparken, ville vedkommende med stor sansynlighet blitt stemplet som narsissist i ordets negative forstand!

Så da jeg så kunstverket tenkte jeg; "for en herlig fremmstilling av et sutrente selvutnevnt offer, med nada selvinnsikt"!

Overraskende nok var, og er ikke kommentarfeltmafian enige med meg – i hvertfall ikke majoriteten.

Som vanlig for kommentarfeltet i vg er det idiotiens yngleplass.
Norsken er så elendig at enkelte innlegg klarer jeg ikke engang å forstå.
Argumentene så tynne og søkte at det er til å le av.
Konspirasjonene sitter løst som vanlig.
Og høyeste kreditterte utdannelse er "livets harde skole".
Alt dette summert opp, og jeg har en helaften der irritasjonen dyrkes, oppgittheten er rett rundt hjørne, og min tro på menneskeheten går fra dalende til stupende!

Blasfemi, som strengt tatt ikke er mere enn poking i et luftslott har blitt dratt frem.
Blasfemiparagrafen i norsk lov ble fjernet (på høy tid) i 2015, men var allerede fjernet i omskrivningen av straffeloven (2005).
Den siste som ble tiltalt etter denne paragrafen var Arnulf Øverland i 1933, så det har i praksis ikke eksistert på snart 100 år.

Som kommentarfeltjunkie er det også gøy når jeg kjenner igjen navn fra tidligere.
De samme som nå omtrent mener at kunstneren bør halshugges, mente ved Sylvis avgang at hennes ytringsfrihet hadde blitt kneblet.
Jeg kan også se for meg, og er villig til å ofre vitale kroppsdeler på at de ville gått fremst i fakkeltoget for vår rett til å karikere profeten Muhammed. Selv etter den tragiske hendelsen hos redaksjonen til Charlie Hebdo – en deilig dobbeltmoral der altså!

Jeg gleder meg til fortsettelsen! 😊

#ytringsfrihet #gatekunst #kunst #dobbeltmoral #politikk #blasfemi #religion #kommentarfelt #vg

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg