Deltidspappa?

I det siste har bloggen min handlet mye om det å få en liten "multe", populært kalt barn!
Kanskje ikke så rart ettersom farsrollen i hovedsak er det som opptar mitt liv om dagen… så også denne gang!

Jeg vet ikke hvor ofte, men fra tid til annen hører jeg; "han er jo 50% din" bli sagt til fedre.
Sier man det til mødre?
Her vil jeg poengtere at dere som kommer med slike uttalelser blander foreldrerollen med det biologiske opphavet… min sønn er riktignok 50% av mitt genmateriale, men han er 100% min (i den grad man kan ha eierskap over et annet menneske).
Jeg er pappa når han er blid, når han er sur, når bleia skal skiftes og når han skal mates 03.30.
Når vekkerklokken for jobb ringer 06.00 kjenner jeg også i aller høyeste grad at jeg er pappa!
Jeg kommer til å være pappa når det skal arrangeres barnebursdager, når han må til legen og når han starter på skolen.
Den eneste situasjonen jeg ikke er pappa er når poden skal vaksineres… da blir jeg nemlig, med min sprøyteskrekk, omgjort til en hvit-grønn klut med stor mulighet for rask repossisjonering til horisontal stilling!

Men i alle andre situasjoner…

Den lille klumpen jeg har vært med på å sette til verden fortjener mere enn en deltidspappa… han fortjener 100% av min oppmerksomhet, omsorg og kjærlighet!
Det eneste jeg ikke kan gi han er absolutt all min tid. Desverre er det slik at kun en forelder har permisjon av gangen, så jeg må faktisk jobbe for at poden skal få mat, klær og generell dekning for andre materielle behov!

Og jeg er ALDRI barnevakt!
Ikke degrader meg til den samme rollen som den 15 år gamle nabojenta… hun som får 100 kroner i timen for å holde småen i live mens mamma og pappa er på kino!
Det er faktisk ikke slik at kona skylder meg en bytur hvis hun drar ut med venninner en kveld.
Jeg passer han ikke – jeg er hjemme med sønnen min!
Vi har guttekveld med playstation, Queens of the stone age og Cola (han er jo tross alt åtte uker gammel)!

Vår lille hjerteknuser har faktisk to heltidsansatte og engasjerte foreldre som heldigvis kan dele litt på tiden og ansvaret!

Jeg påberoper meg på ingen måte fasit i denne saken, og jeg har full forståelse at andre løser hverdagslogistikken på andre måter – og det er helt fint det!

Jeg har som sagt fått en ny rolle i livet – jeg er 100% pappa, på godt og vondt, resten av livet!

#pappa #heltid #deltid #barnevakt #baby #sønn

1 kommentar
    1. Bravo ang det der med barnevakt. Jeg har barnebarn nå, men i den tiden da egne barn var små, dro min søster og jeg på shopping noen timer mens barnas far var hjemme. Ved tilbakekomst klarte han å si: Var jeg ikke snill som var barnevakt så du fikk litt fri.?
      Jeg rakk aldri å si noe før søsteren min smelte til med : Du er da vel faen ikke barnevakt for dine egne barn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg