Fire uker som småbarnsfar!

Det har snart gått tre uker siden vi kom hjem fra sykehuset med en ny kostnad til husholdningen, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er den største forandringen jeg noensinne har gjennomgått!

Jeg vil påpeke at selvom det er slitsomt, er det absolutt mest koselig! Og 100% rart…
Der jeg tidligere har kunnet ha meg selv i fokus, har jeg plutselig blitt nummer ti i prioriteringsrekkefølgen der de første ni plassene opptas av et lite "mirakel" som ikke engang veier tre kilo.

Men alt i alt går det veldig bra. Etter å ha vært mentalt forberedt på kolikk og null søvn er det et stort pluss at han fra tid til annen faktisk sover.
Men ja, jeg er trøtt – de fleste mennesker er ikke skapt for søvn som blir avbrutt minimum hver tredje time.
Allerede her blir enkelte provosert.
"Ettersom det bare har gått tre uker har du ingenting å klage på – jeg sov ikke på tre måneder".
Jeg har en mistanke om at denne "mengden" søvn minsker gradvis etter lengden det er siden. På samme måte som fisk man har fått har en tendens til å vokse for hver gang historien blir fortalt.

Men når ble graden av miserabel en valid konkurranse?
JEG blir da for faen ikke mindre trøtt fordi DU var kjempetrøtt for et år siden!

Det å få et barn har også gjort at jeg føler meg noe så inn i helvete voksen.
Handlekurven som tidligere inneholdt øl og potetgull, fylles nå opp av bleier, babyolje (som btw funker bra i skjegget 😉) og sensitivt vaskemiddel.
Stuebordet som alltid bare har vært en forlengelse av førstnevnte handlekurv er nå full av flasker, smokker, gulpekluter og NAN.

På mange måter er det en vanvittig surrealistisk realitet som man aldri får en pause fra – Nei, jeg vil heller ikke ha det!
Det eneste man kan gjøre er å ta det med et smil og innse at denne lille tassen som ikke engang klarer å holde oppe sitt eget hode, neppe er i stand til å iverksette en ondskapsfull plan som frarøver pappa nattesøvnen…
Men fra tid til annen må det faktisk være lov å føle litt på frustrasjonen?!
For eksempel når klokken er ca. 04 og poden skal ha mat – mat blir gitt, bleie blir skiftet, rap/gulp blir fremprovosert og fortsatt (klokken er da ca. 05.30) kommer det lyd ut av den lille tassen med antall dB som gjør skam på et hvert PA-anlegg i verden!
Det er helt ekstremt hvor mye lyd som kan produseres av en så liten forpakning kun bassert på potensiell fremtidig misnøye!

Heldigvis klarer han enda ikke å overdøve mitt støykansellerende BOSE QC35 headset! 😉

#barn #småbarnsforelder #småbarnsfar #handle #stuebord #lyd #db #bose #nan #smokk

2 kommentarer
    1. Min datter og svigersønn var så slitne pga mangel på søvn da ungen var under to uker gammel, at de fremstod som 2 zombier. Så den som gikk “nattevakt” med baby var meg, så de kunne få sove. Og sove gjorde de til de grader mens jeg snek meg rundt.
      Folk er forskjellige. Noen klarer seg med litt søvn i hytt og pine, mens andre nesten får sammenbrudd oga utmattelse og søvnmangel. Ingen grunn til at andre skal “arrestere” folk. “Jeg hadde det verre enn deg, så det så!” Barnslig!
      Gi blaffen i dem, du. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg