Badeferie 😊

Nordmenn er på generelt grunnlag utrolig opptatt av været, noe som i og for seg er forståelig ettersom vi i Norge er relativt utsatt for vær av den mindre positive sort!
Det jeg alikevel ikke helt forstår er sinne, frustrasjon og irritasjon som resultat av denne enorme variasjonen.
Personlig setter jeg pris på å ha årstider, og selv om jeg foretrekker enkelte over andre finner jeg sjarmerende elementer med alle – favoritten er dog vår, det skal jeg ikke legge skjul på.
Jeg kan også bli oppgitt over vinterens syklus der nedbøren kommer som snø, lander som slaps og blir liggende som is før det hele repeterer seg!
Men det å bli sur på noe som ikke kan gjøres noe med gidder ikke engang jeg!

Men tro ikke at det ikke finnes noe med vær jeg irriterer meg grønn over, for DET er det!
Nemlig værmeldinger, meteorologer og jevne avisoverskrifter som "brrrrrrrrrr, nå blir det kaldt".

Arbeidsprosessen til meteorologene fremstår som en slags form for dart, der de står med et verdenskart og bind for øynene mens de kaster på regn, sol, snø, høytrykk, lavtrykk, økt blodtrykk og så videre!
Hvordan er det mulig å ha en beskyttet, utdannet tittel og ha såååå lite peiling på ditt eget (noe snevre) nedslagsfelt?
For noen år siden var jeg på hyttetur i Hemsedal og sjekket yr før bobleantrekket skulle på og snowboardet under beina!
De kunne melde om 26 blå, og dermed litt i overkant kaldt for alpint… heldigvis sjekket vi termostaten utenfor døren som kunne si at det var 6 kalde.
Noe feilmargin burde vi jo påregne uansett, hytten lå tross alt 150 meter fra værstasjonen som meldte det!
Det skulle vel strengt tatt ikke vært mulig å bomme på været nå?!

Mitt favorittsegment gjennom tidene, av enhver værmelding, var når kveldsinnslaget startet "været i dag" – jeg kan faktisk ikke tenke meg noe mere uinteressant!!

Og selv om vi ikke har noe råderett over været har vi tydeligvis behov for en ny værmelding et titalls ganger i løpet av døgnet.
Som de mest observante av dere har fått med dere har det de siste ukene blitt meldt om "Sibirkulde" over hele østlandet – altså er det egentlig ikke så kaldt i Sibir.
Laveste temperarur jeg har erfart i denne perioden er -12.
"Norgekulde" er dermed langt kaldere enn "Sibirkulde".

Dere har sikkert også sett værkartet når det dukker opp en regn-/sluddsky med en sol bak og temperaturforskjell på 15 grader – værmeldingens ekvivalent til tippingens helgardering der altså!

Når de åpenbart ikke har peiling, kan de ikke bare la være å melde noe? 🤔

Som de fleste nordmenn ønsker jeg meg varme og badetemperaturer til sommeren, men hvis det i år, som i fjor ikke slår til så vet jeg hvor jeg skal – det blir badeferie til varme Sibir!

#vær #badeferie #norge #sibir #værmelding #meteorolog #aviser #hemsedal #væretidag #helgardering #tipping #dart

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg