“Barnesanger” om øl og sprit og dop!

Allerede mens vi lå på barsel startet jeg min sønns musikalske opplæring.
Foreløpig har han blitt introdusert for en del, men hovedvekten har så langt vært Jokke & Valentinerne, Queens of the stone Age, og et hvert bleieskift utført av pappa gjennomføres til Prisen for popen.

Håpet er selvfølgelig at tassen allerede i barnehagealder skal vite at man "Aldri skal stole på en fyllik" selv om det "i kjøleskapet hjemme er øl"… alt dette er selvfølgelig helt innafor fordi "alt kan repareres".

Jeg må nok ærlig innrømme at noe av motivasjonen også ligger i et sterkt ønske om at poden skal arve pappas glede i å provosere samt ikke nødvendigvis passe inn i a4-boksen.
Jeg kan uansett garantere at jeg skal le hele veien til barnehagen dersom vi blir kalt inn på teppet fordi fireåringen hevder at "vi lever av øl og sprit og dop" – for meg er det stor humor!

Nå skal vi heller ikke glemme at Jokke & Valentinerne, DeLillos og Raga Rockers (det kommer vi til senere) er tre av de fire store i norsk rock, og på den måten en del av det jeg anser som norsk kulturarv… og som blant annet FrP så hyppig påpeker; hva er vel viktigere enn å bevare norsk kultur?!

I tillegg til dette har jeg et sideprosjekt der jeg kompilerer en spilleliste på Spotify med det jeg anser som bunnslammet av musikkens søppelhaug. I denne inngår; Justin Bieber, One Direction og samtlige deltakere i Idol, X-faktor og Norske tallenter!
Dersom noen har forslag til utvidelser tas disse i mot med takk!
Mange vil kanskje kjapt se at noen åpenbart mangler på denne listen, nemlig Marcus og Martinitus… det er selvsagt gjort med overlegg, for SÅ lavt orker ikke jeg å synke!
Jeg tar heller en råsjans på at det går bra enn å lide meg gjennom et sekund av de to nasale, prepubertale tvillingene fra Kautasjokk!
Denne spillelisten er uansett forbeholdt de stundene der den lille blidfisen ser ut som han stod modell for sinnataggen og den fanatiske skrikingen ikke avtar. På den måten håper jeg å kunne skape en assosiasjon mellom disse såkalte "artistene" og traume, lidelse og smerte!
Mitt ønske med dette er å skape en slags kognitiv dissonans og en indre konflikt der småen avstår fra handlingen – nemlig å høre på platt, meningsløs og rævva listepop!

#musikk #norskrock #jokkeogvalentinerne #qotsa #listepop #idol #xfactor #norsketallenter #justinbieber #markusogmartinitus #kognitivdissonans

4 kommentarer
    1. Da jeg fikk barnebarn og var barnevakt rett som det var, så satt jeg ved pcen med 2-3 mnds baby på fanget og spilte Rammstein, Metallica, Judas Priest og diverse for å manipulere ungen inn på rett vei.

    2. vVeldig bra og spennende innlegg
      fine bilder du har på bloggen din
      du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
      Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg