Når far “føder”.

Nei, jeg heter ikke Per Arne Zachariassen, og jeg har ikke fått noe brev fra en NAV-ansatt med null kunnskap innenfor biologifeltet!

Tro allikevel ikke at vi ikke har vært borti inkompetens.
Fredag 19.01 var vi inne for en kontroll… ultralyd og målinger ble tatt, og lengden ble estimert til 50cm og 3100g.
Vårt lille "mirakel" var tydeligvis bekymret for sommerkroppen 2018 og klarte å slanke bort ca. 30% vekt og skrelle av 5cm på lengden før han kom med et brak natt til 23.01.
Jeg forstår at et estimat ikke er helt presist, men når feilmarginen er 30% kan de like godt si at de ikke har den grønneste anelse!

Og bare så det er sagt – anførselstegnene rundt mirakel er bevisst da jeg ikke anerkjenner fødsel som et mirakel, eller anerkjenner mirakler for den saks skyld!
Vår egen eksistens er et levende bevis på at vellykkede fødsler har forekommet siden vår arts opprinnelse!
Derfor kan det ikke sammenlignes med forhistorisk vannsport eller dyptgående spirituelle samtaler med bråtebrann!

Uansett; fars rolle i en fødsel er moralsk støtte… og that’s it!
Jeg fikk blant annet i oppgave "å passe på dyna".
Som alle ville gjort i en slik situasjon tok jeg oppgaven med det største alvor og en seriøsitet som skulle tilsi at det var jordas siste vannreserve jeg passet på!
I retrospekt må jeg innrømme at jeg ser noen trekk fra læreboka i skadestedsledelse i det hele. Der lærer man blant annet å gi folk i sjokk (på f.eks bilulykker) en konkret oppgave slik at de ikke flyr i veien eller vandrer av gårde. Det kan være å passe på et tre, telle passerende biler eller noe annet totalt irrelevant for situasjonen – som å passe på en dyne i et rom på 20kvm med seks voksne mennesker til stede!
Hva skal skje med den dyna?

Som et tips til kommende menn i samme situasjon anbefaler jeg også å ha på sko, slik at det ikke spiller noen rolle når du tråkker på den glassampullen. I situasjonen forventer jeg ingen sympati der jeg plukket glass ute av helen. Det var bare så totalt unødvendig!
Og pakk med masse klær… de to dagene har i skrivende stumd blitt til seks, og ettersom fødselsvekt tydeligvis er HELT UMULIG å anslå er det like greit å pakke for jordomseiling med en gang!

Jeg må også si at vi blir veldig godt ivaretatt her på Kalnes, og det er for meg liten tvil om hvilken type mennesker som søker seg til slike yrker. Det er de empatiske, omsorgsfulle og varme… uten et eneste lite snev av pragmatisk tankegang for noe som helst.
For er det strengt tatt nødvendig å vekke meg for å si at du kommer og vekker meg om ti minutter som en omvendt slumrende vekkerklokke? 🤔
Vi har allerede en vekkerklokke som "screams bloody murder" ved den minste misnøye!

Og pakk med smokk… jeg nominerer herved oppfinneren av smokken til nobels fredspris.
Vi pakket ikke med det, så vårt sjarmtroll må enn så lenge nøye seg med pappas lillefinger, ettersom sykehusapoteket holder steng på lørdager!

Og til slutt en liten irritasjon i det hele… Easy Park.
Jeg er ikke en av de som har en sterk mening om at parkering på sykehus bør være gratis. Men at et privat selskap skal kunne profittere på parkering for innlagte på lik linje med besøkende er for meg relativt forkastelig!
Burde ikke den fortjenesten gått til sykehuset, kommunen eller fylket?
I hvertfall tilbake til det offentlige!

Nå skal vi uansett kose oss videre med vårt nye tilskudd til familien, og krysse fingrene for at hjemreisen er rett rundt hjørnet slik at far slipper brakkesyke og hudløse lillefingre!

#babylykke #baby #fødsel #barsel #sykehus #kalnes #lege #jordmor #far #feil #smokk #lillefinger #easypark #vekkerklokke

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg