Politisk ukorrekt!

Komiker Steve Hughes sa det bedre enn noe nytt jeg kan komme opp med: "you want to live in a democracy, but you never want to get offended?! Well, you’re an idiot"!

#NRK Rogaland kan melde om at Ark trekker spillet "politisk ukorrekt" fra butikkene!
Jeg har personlig aldri spilt spillet, men jeg har god erfaring med originalversjonen, "Cards against humanity"!
Men noe kjennskap har jeg til det… og ja, som navnet indikerer er det langt fra politisk korrekt, det er vulgært, langt over kanten OG hysterisk morsomt!

Men nå har en eller annen hårsår megge fra Rogaland fått spillet trukket fra butikkene fordi:

"Jeg mener spillet ufarliggjør temaer som dyresex og incest. Dette er ikke humor og underholdning, sier Folgerø".

For deg er det kanskje ikke humor, men som en del andre ting er humor en subjektiv vurdering, og svart/hvitt kan ikke benyttes!
Samtidig vil jeg hevde at dersom du innehar en konstitusjon som gjør at et brettspill legitimerer incest – ja, da er du født og oppdratt med et relativt skakkjørt moralsk kompass, og jeg vil påstå at det i utgangspunktet var håp i hengende snøre!

Samtidig er det nettopp det upassende og ukorrekte elementet som gjør det morsomt!
Det at det ikke er "lov" til å le gjør at man ikke klarer å la være, og jeg vil tro at de fleste av oss på et eller annet tidspunkt har vært der.
Personlig holdt jeg på å bryte ut i latter i min mormors begravelse, og det faktum at det var totalt upassende gjorde det enda vanskeligere å la være!
Ta for eksempel under tilstelninger der det holdes ett minutts stillhet… jeg nekter å tro at en hel fotbalstadion er 100 prosent fokusert på saken som markeres, og en eller annen vil tenke på noe som i øyeblikket blir vanskelig å ikke le av… latteren er ikke da nødvendigvis et tegn på manglende respekt, men en spontan reaksjon som er vanskelig å kontrollere!
Noen vil så klart bli støtt, men hva så? Ingenting skjer!
Du er et voksent menneske… grow up and deal with it!

Men vi skal ikke takle det – heller ei ha noe av det!
Så Ark har besluttet å trekke spillet fra sine butikker, og Dagbladet melder at Tanum fulgte etter!
Vi har altså gitt to bokhandlere, etter oppfordring fra en surmaga Rogalending (med fasit på humor), myndigheten til å innskrenke vår ytringsfrihet!
Man kan kanskje peke på at ytringsfriheten er ment til å verne om større og viktigere ting enn retten til å kjøpe brettspill, men hver eneste lille sensur og innskrenkning er med på å redusere denne betraktelig!

Personlig blir jeg svært støtt av folk som blir støtt og som su(y)trer om dette!
Allikevel har jeg funnet en måte å leve i symbiose med disse individene!
Jeg blir "støtt" av religiøse mennesker  som proklamerer sin hjernevaskede overbevisning på min dørmatte (Jehovas vitner), men jeg kan allikevel be dem på en høflig måte om å forlate mitt inngangsparti!

Jeg er ikke religiøs, men jeg er for religionsfrihet!
Jeg syns ikke "Torsdag kveld fra Nydalen" var morsomt, men ønsket ikke forbud av den grunn!

Og det handler ikke i hovedsak om spillet i seg selv, men hva det symboliserer – for det er alltid noe:

Noen harselerer med downs syndrom og en far følte seg nødt til å kritisere Radioresepsjonen!
Åpen Post tullet med selvmord og fikk kritikk for det!

Kan det ikke tenkes at humor, min eller din kan være med på å bryte ned tabuer?

Men vi skal ikke tulle med undertrykte eller sårbare grupper, bare alt annet! Jeg vil kanskje påstå at dette i seg selv er med på å skape distanse mellom grupperinger, og sørge for at enkelte faller utenfor det vi andre ser på som normalt!

I stedet legger vi nok en gang lokk på det og sørger for å opprettholde tabuer og stigmatisering gjennom ekskludering!
Ironisk nok er det sjelden de med downs syndrom eller incestutsatte som blir spurt eller uttaler seg… det er pårørende og andre som føler seg støtt på vegne av!

Men heldigvis har vi aktører som Ark og Tanum som kan iverksette krenkefestens end game!

Dersom du nå, i dag går inn på Arks facebookside kan du lese at deres omtale har stupt drastisk siste 24 timer, og bra er det!
Talspersonen fra Ark sier de ikke har redaktøransvar og derfor ikke kan sensurere innhold i spill og bøker, men allikevel velger de å sensurere et spill som i fjor fikk terningkast 6 av Stavanger aftenblad og som er gitt aldersgrense 18 år!
Sensuren er kanskje ikke årsaken til at de får dårlig kritikk, men jeg kan leve med det uansett!

Alt dette for et brettspill kan kanskje virke som overkill, men det er prinsippene det handler om. Dersom vi åpner for en innskrenking av ytringsfriheten hver gang noen føler seg støtt, senker vi samtidig terskelen for når det er legitimt å føle seg støtt og så videre…
Dette er en snøball jeg på ingen måte ønsker å være en del av, så du kan la være og kjøpe det, la være og le av det og finne det moralsk forkastelig, men vi er mange som ønsker det på markedet!

Og hvis du skal levere det tilbake, send det heller til meg… for:

ALL I WANT FOR CHRISTMAS IS "POLITISK UKORREKT"(HET)!!!

#ark #tanum #sensur #brettspill #politiskukorrekt #cardsagainsthumanity #ytringsfrihet #humor #hårsår #krenkefest #upassende #morsomt #nrkrogaland #nrk #stavangeraftenblad

3 kommentarer
    1. Det er nettopp det det er. Greit nok at alle ikke har samme humor, men som du sier- ingen kan bestemme hva jeg skal le av, og hvis man ikke liker dette spillet, så lar man heller være å spille det.

    2. Folk er så hårsåre at jeg blir mørkredd i dagslys noen ganger!
      Jeg har spilt det flere ganger og ler like herlig hver gang (ok, det var gøyest første gang, og jeg syns ikke 1. utvidelsen kom med så mye nytt at lattermusklene fikk kjenne de nesten døde på seg, men gøy er det!).
      Og så blir jeg litt irritert på visse folk da, som ler av barneselvmordsbombere, 11. september, gasskammeret til Hitler og alt det der, men så kom Breivik på banen i spillet og da måtte man plutselig plukke ut de kortene. Joda, så… Nok om det..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg