The age of the idiot!

Det vil kanskje være oppe for diskusjon og enkelte vil kanskje være sterkt uenig, men jeg anser meg selv som relativt kunnskapsrik… samtidig forsøker jeg hele tiden å tilegne meg ny kunnskap.
Jeg elsker unyttig kunnskap, quiz og spørrespill, samtidig som jeg biter meg merke i de korrekte svarene slik at jeg faktisk har lært noe.
Kommer jeg over ord eller utrykk jeg ikke kjenner til slår jeg de opp – hele tiden for å øke mitt kunnskapsnivå, vokabular og generelle forståelse!

Men når ble kunnskap usexy, bortkastet og helt unødvendig i debatter, kommentarfelter og diskusjoner.
Enkelte argumenterer beinhardt for synspunkter på områder de har null forutsetning for å kunne noe om.
Statistikker og prosenttall trekkes ut av løse luften, blandes med konspirasjonsteorier totalt fritt for sannhetsgehalt og enkelte sluker det rått.
Hvilket eksempel setter vi for barn og unge, som naturlig nok ikke besitter en komplett kunnskapsbank?

Da 22. juli utstillingen var åpen besøkte jeg denne.
På ustillingens siste rom var det skrevet om utfallet av rettsaken og to jenter på kanskje 10 og 12 spurte moren sin; "hva betyr forvaring?".
Altså… det er helt innafor å ikke ha 100% kontroll på juridiske begreper, men så si det da!
Ikke gjør som denne moren å si at; "etter at fengselsstraffen er ferdig sonet blir han overført til tvunget psykisk helsevern". Mere feil kan man faktisk ikke ta!

I 2015 ble det skrevet et blogginnlegg av Jon Niklas Rønning som ble trykket i blant annet aftenposten, og det ble selvsagt ramaskrik!

Han skrev blant annet: "Synd at de som vet hvordan landet vårt skal styres allerede er opptatt med å kjøre drosje." Dette falt selvfølgelig en del taxisjåfører tungt for moobsa, noe som vel igjen understreker poenget!
Jeg har lest det flere ganger og tror ikke Jon Niklas mente å henge ut drosjesjåfører spesifikt, men det klinger godt!

For er det ikke rart at; bakeren er best på forsvarspolitikk; naveren forstår skattesystemet bedre enn alle andre og de med "livets harde skole" på CV’en vet bedre enn NAV-ansatte hva våre nye landsmenn får i stønader?

Som sosialist ser jeg også en sammenheng mellom manglende kunnskap og FrPs økende oppslutning.
Jeg er på ingen måte noen ekspert, selvutnevnt eller annen, på samfunnsøkonomi. Allikevel forstår jeg, med min svært begrensede mattekunnskap, at de ikke blir mere veiutbygging dersom bompenger fjernes, vei- og bensinavgift reduseres og skattenivået senkes!

Med digitaliseringen fikk vi enda en utfordring – kommentarfelter, facebook, tvitter osv har gitt de tilbakestående et talerør! Konspiratørene når ut til et bredere publikum og de kunnskapsløses hylekor blir større for hver dag!
For eksempel var det for en tid tilbake en dame i kommentarfeltet som mente at de som ikke feirer jul, burde og skulle betale full skatt i desember i en oppfatning om at dette er ekstra penger vi bare får fordi skatteetaten er litt snillere i desember.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte?!

Jeg er helt overbevist om at dere kan gå inn på vg.no akkurat nå, finne en tilfeldig sak, åpne kommentarfeltet og i løpet av de første ti innleggene finne noe som er totalt blottet for fakta og kunnskap!

Som her:
"Bruker de skattepengene våre til dette fjaset? Eller er det sukkeravgiften som skal dekke det opp?"
Dette handler om Hagens ønske om en plass i nobelkomiteen.
God dag mann økseskaft!

Jeg forstår at ikke alle faller inn under idiotiens paraply, men for argumentasjonens skyld er det lettest å skjære alle over en kam – ja, for det er slik utrykket går.
Det stammer fra frisørnæringen og handler om å skjære alle hårene OVER én kam – ikke under, ved siden eller andre preposisjoner!
Det er heller ei flere kammer eller andre involverte objekter!

Så til den oppvoksende generasjon vil jeg si følgende: prøv å få med dere noe på skolen og ellers i livet, for når dere på et eller annet tidspunkt skal knyte den berømte knuten er faktisk kunnskap og evne til refleksjon attraktive egenskaper å ha!

Kunnskap er sexy!

#aftenposten #kunnskap #uvitenhet #ordtak #22juli #alleoverenkam #kommentarfelt #vg

2 kommentarer
    1. Bra innlegg….jeg vet noe, langt fra noen ekspert og synes det er helt greit å innrømme når det er noe en ikke vet, må vel være bedre det enn å vranglære barna våre;-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg