Den venstrevridde pressen…

Norske medier med NRK i spissen blir stadig kritisert for å være venstrevridd, og uttrykket ARK (stort sett fra FRP-velgere) dukker til stadighet opp.
Personlig er jeg ikke spesielt overrasket over at pressen er sosialistisk eller venstreorientert… stort sett hele landet (sammenlignet med andre land) lener seg bort fra høyresiden… for eksempel er både demokratene og republikanerne i USA langt til høyre for FRP i den målestokken!
Russland med sine antihomolover snakker vel for seg selv?!

Samtidig er jeg enig i at pressen i blant driver heksejakt på høyresiden, og spesielt FRP.
Men uttalelser og gjøremål som; "muslimer truer norsk matkultur som pizza, taco osv" (Tybring-Gjedde), "innvandring er en større trussel enn global oppvarming og finanskrisen til sammen" (Per Willy Amundsen) og en håndjager i Riga (Hoksrud) må de faktisk ta sin del av skylden for!

Siste sak nå er selvfølgelig kors vs. hijab debatten der et nyhetsanker ikke fikk bruke et synlig kors under sending mens i programmet "Faten tar valget" bruker hovedpersonen hijab.
På en måte kan jeg forstå kritikken, og på den andre siden er jeg enig med NRKs vurdering… et nyhetsanker skal formidle nyhetene og i den sammenheng fremstå som objektiv/nøytral!
For meg blir det litt "hijab i politiet" på nytt… enkelte eksponerte grupper i samfunnet bør fremstå som nøytrale.

Som alle dere sikkert for lengst har forstått mener jeg alle religioner er like utdaterte, misvisende, gale, meningsløse og jeg bruker min ytringsfrihet gladelig til å påpeke det ved enhver anledning jeg har!
Rett og slett av den grunn bør dere alle tro meg når jeg sier følgende; jeg har ingenting imot at Faten bruker hijab eller at nyhetsankere bærer synlige kors!
Og selv om jeg, som sagt forstår NRKs argument mener jeg ærlig at et nyhetsanker IKKE er likestilt med politiet med tanke på nøytralitet!

Jeg skrev tidligere at jeg også forstår kritikerne, og det gjør jeg.
I blant sitter jeg med en følelse av at vi er så redde for å støte enkelte minoritetsgrupper at vi heller diskriminerer i motsatt retning.
HEF har for eksempel praktisert dette i mange år… alle religioner skal forstås og respekteres, bortsett fra kristendommen.
I religionsboken jeg hadde på skolen var det motsatt… 2/3 var kristendom og resten var fordelt på alle de andre.
Dersom vi skal skape en økt toleranse må alle religioner holdes til samme standard, gis de samme rettighetene og få den samme friheten til ytring!

Samtidig er det umulig å stikke under  noe som helst møbel at de som skriker høyest er de samme som er livredde for at norsk kultur skal gå under.
Nå er det vel slik at kultur, på lik linje som teknologi, vitenskap osv stadig utvikler seg.
Den kristne kulturen noen mener er så viktig å bevare er ikke lenger lik den som eksisterte på 50-tallet! Heldigvis (vil jeg påstå) har enkelte elementer forsvunnet, mens andre har kommet inn!

Kanskje det hadde vært en idé å kjempe for å beholde de enkeltelementene som har livets rett i stedet for å kjempe med nebb og klør i mot alt som er nytt?!

#religion #frihet #nrk #høyre #venstre #hijab #kors #pressen #kultur #arv

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg