Barn og alkohol!

Dette innlegget er løst basert på innlegg skrevet av "konatil" og tilbakemeldingene hun har mottatt (forøvrig to innlegg verdt å lese)!

Som jeg sikkert har nevnt tidligere har jeg ikke barn… enda, men dagen kommer nok en gang!

Heldigvis (synes jeg) har min samboer og jeg diskutert alkohol rundt fremtidige barn flere ganger og vi er enige om hvordan vi ønsker å gjøre det!
OG DET BLIR SLIK VI KOMMER TIL Å GJØRE DET uavhengig av hva ALLE andre måtte synes om det!
For utifra hva jeg har lest av tilbakemeldinger på overnevnte innlegg, har ALLE en mening om dette…
Folk med kanarifugl, katt, barn og uten, har alle en mening… og meningene er like mange som antallet som har dem!
Og ALLE er fasit – fair enough!

Jeg er ikke engang enig med min egen mor på området. Hun mener det ville vært flaut å komme på legevakten i taxi fordi man har tatt en øl fordi det ser dumt ut! Tvert i mot vil jeg argumentere for at det viser meget god dømmekraft, ettersom alle målinger viser at det i følge alkotest vil være lovlig å kjøre etter én liten styrepils! Men jeg, og de fleste andre (håper jeg) tar et ansvarlig valg og lar være!
Og hvis det er flaut… blir da alle som ikke har bil eller lappen uglesett på legevakten?
I det sentrale Oslo er det for veldig mange helt unødvendig med bil og jeg vil tro (ingen kunnskap om dette) at foreldre som dukker opp i taxi er et daglig syn i Storgata 40!

Vår konklusjon – for å ta den – er måtehold!
Jul, nyttår, påske, sommerferie og alle dager i mellom – måtehold!
Selv på kvelder med barnevakt der småtrollene skal hentes dagen derpå – måtehold!

Måtehold er selvfølgelig en subjektiv vurdering og for meg er den situasjonsbassert!
1: "måtehold" på fest med kompiser for å ikke sovne på vors!
2: faktisk måtehold som medfører et fravær av beruselse.
I sammenhenger med barn mener jeg selvfølgelig versjon #2!

Jeg så en kommentar på innlegget jeg nevnte innledningsvis fra ei jente på 19 som mente at man blir synlig påvirket av én øl?!
Man blir visst for eksempel mere glad, ler høyere osv…
Ja, kanskje DU blir det!
Men nei, med mitt toleransenivå vedrørende alkohol vil hverken barn, voksne eller personer med doktorgrad i atferdspsykologi merke forskjell på meg før og etter én øl!
Og ja, jeg ta gjerne utfordringen! 🙂

Og er egentlig en moderat endring i humør (på kanten til det usynlige) noe annerledes enn skiftende humør gjennom uken?
Dersom barn er så vanvittig observante i forhold til endringer vil de vel også merke at pappa har hatt en dårlig dag på jobben?
Eller at mamma kanskje er litt ekstra sur en uke pr. måned?

Videre er det flere som mener at den ene ølen eller det ene glasset med vin MÅ vente til barna har lagt seg… alltid!
Igjen er jeg meget uenig!!
Og hva i all verden er det som gjør det bedre å våkne til en forandret forelder, enn å se forandringen skje?
Hvis det nå er hovedargumentet!
Og i mitt hode er det at mamma og pappa kan ta seg én øl til maten starten på et sunt forhold til alkohol!

For et sunt forhold til alkohol er vel en god måte å få en oppadgående spiral på?!

VÅR maksgrense vedrørende alkohol med fremtidige barn er satt til tre enheter per kveld, og dere kan synes hva dere vil om det… deal with it!

#alkohol #synligberuset #måtehold #høytid #jul #sommer #konatil @konatil #blogginnlegg #meninger #uenighet

5 kommentarer
    1. Torunn: mente ikke bokstavelig talt dine barn. Men at du kan for all del representere avhold uten at jeg gjør det samme 🙂 jeg har full respekt for de som fronter avhold, men det kommer ikke til å bli meg!

    2. Visst blir man påvirket av èn øl. Om det ikke er alkoholfritt, da 😉
      (Vet ikke hvordan du har opparbeidet toleransenivået ditt.)
      Øl til maten trenger man ikke. Unger har ikke vondt av å lære at vann duger 🙂
      Ha en fortsatt fin juli-lørdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg