Når var det vi ble så jævlig hårsåre?

Til stadighet tar jeg meg selv i å stille spørsmålet i overskriften.

I et land der flere og flere definerer seg som ateister er vi fortsatt livredde for banneord med opprinnelse i den kristne tro; som faen (fanden) og hans bosted helvete.
Hvorfor?
Hvorfor er vi så "redde" enkelte ord at de må sensureres, fjernes eller forbys?

Limp Bizkit har en sang med en strofe som sier; "it is a shame that you can’t say fuck! Fuck, fucks just a word and it’s all fucked up"!
Punchlinen her blir at det er bare et ord!

Det har til og med blitt et utrykk ved at man retter ut langfingeren og bøyer alle de andre som i dag er utgangspunktet for innlegget!

PS: jeg er ikke Strømsgodset-fan.
Deres keeper blir i dagens aviser kritisert fra alle hold etter å ha vist fingeren til egne supportere.
Bakgrunnen er at han føler de er negative og slenger for mye dritt.

Jeg kan være enig i at toppidrettsutøvere må finne seg i litt mere enn andre og at oppførselen er barnslig… men straffesak fra NFF?! VIRKELIG?!
Alt han har gjort er å utrykke frustrasjon i en følelsesladd situasjon – ganske vanlig!
Nå er det vel også vanskelig å stikke under en stol at fotballsupportere som kommer på kamp for å slenge dritt, ikke nødvendigvis hører hjemme i den øverste kjøkkenskuffen!

Så når var det vi ble så redde for ord og utrykk uten å ta i betraktning tanken bak de?
Jeg forstår at "neger" er et ord som bærer med seg MYE negativ historie og at "jævla homse" anses som et skjellsord… det gjelder vel i grunn det meste du slenger "jævla" foran!
Men hva med alle de andre som det krangles om til stadighet?

Svart, mørk, homo osv…
For å sitere Åpen Post: "det er ingen skam å kalle en død man for død"!
Tvert imot er den en meget presis beskrivelse av vedkommendes livssituasjon.
På samme måte blir det en presis beskrivelse i politiets etterlysning å beskrive personen de vil ha tak i med hudfarge!

I stedet for å jobbe mot holdningene bak ordene prøver vi å eliminere belastende ord og uttrykk…
Og når vi gjør det tillegger vi personer som forsnakker seg de holdningene man i utgangspunktet burde nedkjempet.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg i sosiale settinger gjerne prater hull i hodet på folk! Jeg snakke på inn- og utpust, elsker lyden av min egen stemme og plumper til stadighet ut i noe politisk ukorrekt!
Kombiner dette med at jeg elsker spillet “cards against humanity” og du kan gå fra en sosial samling med et inntrykk av med som verdens største rasistiske, kvinnefiendtlige homofob!
De som kjenner meg vet at det er så langt fra de holdninger og verdier jeg har som det er mulig å komme!

Så folkens… gro litt tykkere hud!

#hårsår #fuckyou #strømsgodset #rasisme #homofob #ord #uttrykk #vg #cardsagainsthumanity #farger #skjellsord

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg