Dyr er sesongvare?!

Jeg er i utgangspunktet ikke den som skriker høyest når dårlig behandling av dyr dukker opp i media.
Som alle andre blir jeg provosert når uønskede hunder blir druknet eller lignende, men til en viss grad klarer jeg å skille mellom følelser og fornuft!
Følelser har ingenting å gjøre i en vurdering av straffemetode eller straffens varighet!

Samtidig har jeg hele veien ment, og til tider utrykt motstand mot et eget dyrepoliti.
Ikke fordi jeg mener at dyrs velferd ikke skal beskyttes, men fordi jeg mener at dette bør falle inn under det eksisterende politis myndighet og at det er her bemanningen bør økes!

Men når jeg leser om bruk/kast mentaliteten enkelte mennesker har til dyr kjenner jeg på følelsen av å se disse menneskene i et nytt lys!
Folk er, om ikke generelt, tydeligvis helt ubrukelige!

Jeg kan ikke nok om dyrebeskyttelsens virke til å uttale med om kompetansen de besitter eller kvaliteten i deres arbeid… men la oss for sakens skyld si at de gjør en upåklagelig jobb til vanlig.
Denne upåklagelige jobben gjøres svært vanskelig i sommerhalvåret av enkelte menneskers totale ubrukelighet.
Når de får inn samtaler som; “kom og hent katten min, ellers drukner jeg den”, forstår jeg at de blir litt rådville.

Og hva er det med folk… dette skjer hvert jævla år!
Tenker folk at de skal få seg katt fordi 2016 kullet er lengre frem i utviklingen enn 2015 kullet osv?
Tenker de at denne katten klarer seg alene tre uker neste sommer?
Er det virkelig såååå mørkt hos enkelte?
Jeg har selv hatt katt… den ble omplassert. Ikke på grunn av ferie eller lignende, men på grunn av endret bosituasjon – det var aldri et alternativ å avlive den fordi det passet dårlig å ha den.
Jeg var også på ferie mens jeg hadde den og tok da konsekvensen og betalte for kattehotell… det kalles vel kennel for hunder, men uansett hva du kaller det så er alternativene der!

Det å få seg et dyr er en forpliktelse gjennom hele dyrets levetid.
Selvfølgelig kan ting oppstå. Allergier, flytting og enkelte andre ting må tas hensyn til – ferie er IKKE en av dem!
For selv om sommeren i Norge er no usikker og vanligvis dukker opp en tilfeldig torsdag i mai, kommer feriemånedene juni, juli og august til ca samme tid hver år – det er nesten så man kan stille kallenderen etter dem!

Så til alle som vurderer å anskaffe husdyr; sommeren kommer også i 2018, 2019, 2020 osv osv.

For meg er det liten tvil om at det må på plass en lov som gjør at slik atferd kan straffeforfølges!

Og til de som måtte føle seg truffet; vit at dere står frem som galleonsfigurer for menneskehetens bunnslam!

#dyr #dyrevelferd #dyrepoliti #politi #sommer #dyrebeskyttelsen #katteeiere #hund #katt #husdyr

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg