Er det lov å si…?

Ofte tar jeg meg selv i å tenke; til å være et land som skryter på seg enorm takhøyde er det relativt mye som ikke er “lov'” eller moralsk akseptert å si!
Jeg skal ikke påvberope meg den vanlige klisjéen om at “jeg bare sier det alle mener”. For i motsetning til de som bruker den, vet jeg at det ikke er tilfelle!
Problemet med at upopulære ting ikke er akseptert å si, er at det kveler en hver form for sunn debatt!

Jeg starter med mine minst  “grusomme” og allment uaksepterte synspunkter, så når det blir for mye for deg som leser, slutt å les!
For du vil garantert ikke like resten!!

I debatten rundt legalisering/avkriminalisering av hasj er det ikke allment akseptert å være pro… selv til å være et svært utbredt rusmiddel i dagens samfunn, med lett målbare effekter og skadeomfang, virker det umulig for “ja-siden” å se ulemper og visa versa.
Resultatet av dette blir to stangende sider i en meget fruktløs debatt!
PS: Jeg er motstander, men på vippen!

Personlig er jeg tilhenger av aktiv dødshjelp. Det gir hver enkelt muligheten til å velge en verdig utgang på livet under omstendigheter der verdigheten og livskvaliteten potensielt vil avta med økende hastighet mot slutten.
Problemet er for meg her større rundt det å praktisk gjennomføre det, enn det etiske perspektivet i å la mennesker i en sårbar situasjon velge selv!

For noen dager siden leste jeg, i en av landets nettaviser, at det fødes for få barn i Norge på nåværende tidspunkt.
Jeg vil gi tommel opp, ikke ned til det!
I en tidsepoke der jordas populasjon er stadig økende og for lengst har passert de grenser jordas ressurser disponerer vil jeg påstå at det å få mere enn tre barn er direkte uforsvarlig!
I kommentarfeltet tok folk til ordet for å “belønne” barn nummer tre, fire osv…
Why? Vi vet allerede at det er mennesker med lite utdannelse, i lavtlønnede yrker som får flest barn… og barn er dyrt (har jeg hørt), så premieringen skal være ganske så signifikant før den lille klumpen gir noe særlig avkastning!

Abort er selvfølgelig også på denne listen jeg har kokkelert sammen. Nå er ikke dette nødvendigvis så tabubelagt med mindre man stiller seg i mot enkelte religiøse retninger, men det er allikevel ting det ikke er “lov” å si.
Minst en gang i året er det et menneske med Downs syndrom som går på talerstolen og starter med en setning som; “vil dere ikke ha meg?”.
Jeg kjenner jeg blir provosert bare av å tenke på det.
Det har da aldri vært et tema å avlive de med Downs, men et spørsmål om abort dersom det skulle bli påvist i løpet av svangerskapet.
Jeg mener ikke at alle som får påvist tre kromosom 21 skal aborteres… ikke i nærheten engang, men det skal være foreldrenes valg!
Når det er satt en grense for når abort kan utføres er det ingen som har noe med hva årsaken til valget er! 
Gutt vs. jente, frisk vs. syk… det skal ikke bety noe!

I mitt hode er det liten tvil om at moderne medisin, sammen med foreldres egoisme holder liv i altfor mange nyfødte som fra naturens side ikke har livets rett!
Darwinismen rår på ingen måte i vårt moderne samfunn – på godt og vondt!
Det er uten tvil mange premature som vokser opp og får et fullverdig liv uten noe som helst form for ettervirkninger eller senskader! Samtidig er det umulig å feie under teppet at en del får problemer resten av livet!
Noen ganger burde kanskje naturen gått sin brutale gang?!

I motsatt ende av livet mener jeg også at pårørendes egoisme holder liv i for mange!
Når mennesker uten noen forutsetning for å våkne til liv holdes kunstig vedlike fordi familien ikke er klare til å ta farvel mens de klamrer seg til et ikke-eksisterende halmstrå om bedring i årevis, synes jeg det vitner om samfunnets trang til å please!
En frykt for å ta de vanskelige valgene bør ikke være det som avgjør!

Så når min tid kommer, ønsker jeg at noen tar valget og drar ut støpselet!

#tabu #lovåsi #abort #aktivdødshjelp #downssyndrom #hasj #døden #livet #devanskeligevalgene #minmening #støtt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg