Patriotismen rundt 17. mai!

God overstått 17. mai!

16. mai hadde VG en av årets mest meningsløse (så langt) saker på trykk…
Og ja, jeg sammenligner den da med alle sakene fra min mote, vektklubben og så videre.
Det virker som de i blant trykker saker for å skape debatt der en debatt har null, niks og nada grobunn… men folk, meg selv inkludert, biter på og gir de klikk.
For det er liten tvil om at 17. mai bringer frem en del følelser i oss… nasjonalromantiske, patriotiske og til tider fremmedfiendlige følelser kommer ekstra til syne.
Vi har sett det tidligere; barn som omtrent skal settes ut på skogen fordi flagget var innom bakken på tur gjennom sentrum!
Utenlandske flagg i toget har også vært heftig debattert!

Denne gangen er det lederen for årets komité som var temaet. Bjørnar Moxnes skulle lede toget opp mot slottet – men selv er han republikaner!
Ja? Og så?

Jeg er selv motstander av monarkiet, men jeg hadde ikke hatt problemer med å vinke til kongen av den grunn!

Jeg stemte ikke SV ved kommunevalget, men klarte allikevel å ta Marianne Borgen i hånden sist hun besøkte min arbeidsplass!

Jeg er ateist, men klarer allikevel å opptre høflig ovenfor religiøse mennesker! 

Jeg har aldri, og kommer aldri til å stemme MDG. Men skulle jeg treffe på Lan Marie i taxikøen så skal jeg klare… nei, vent. Det er ikke pent å lyve!!

Det at man er motstander av noe betyr ikke at man ytrer motstanden i alle mulige settinger.
Man kan stå i opposisjon til noe uten å motarbeide det aktivt hele tiden.

17. mai er en dag der vi feirer Norge som nasjon… er ikke meningsforskjeller en del av det vi verdsetter høyt?
Friheten til å mene, tro og ytre hva vi vil innenfor rimelighetens grenser!

Det er i hvertfall det Norge er for meg!

Så gratulerer med overstått alle sammen! 🙂

#17mai #nasjonaldag #norge #monarki #republikaner #sv #rødt #mdg #ateist #religion #frihet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg