En ulykke som venter på å skje…

Jeg har ingen ingeniørutdannelse og skal være den første til å innrømme at når det kommer til veibygging, vedlikehold og lignende har jeg virkelig ikke peiling!
Allikevel har jeg selvfølgelig også på dette området gjort meg opp noen tanker og meninger…

Skoleåret 2011/2012 bodde jeg i Lillehammer, og ettersom jeg er fra Moss benyttet jeg E6 relativt hyppig.
Hvorfor starter man ikke veibygging i en ende og jobber seg fremover? Det er alltid stykket opp.
Men samme det… kanskje det er slik det er mest effektivt?!

Årsaken til dagens innlegg ligger ikke tilbake i 2011, men i dagens kjøretur til jobb.
En kjøretur som går fra Oslo sentrum til Søndre Nordstrand, som jo er helt topp ettersom jeg både til og fra jobb kjører mot køen samtidig som jeg har gleden av utsikt mot de som ikke er så heldige! Topp der altså!!

Jeg skal snevre inn ytterligere… problemet gjelder de første fem minuttene av denne behagelige turen. Det kan være lett å si at det er lite og irritere seg over, og det er jeg i grunn enig i.
Meeeen… problemet, feilen, tabben eller hva man kan kalle det er så komisk at det hele er verdt et innlegg her.

For de som ikke er fra Oslo vil stedene være ukjente, men problemet vil allikevel være forståelig!

For tiden (og en lang tid fremover) graves det i Ullevålsveien og denne er derfor sperret for vanlig trafikk. Omkjøringen er i utgangspunktet uproblematisk og går via St. Olavs plass… so far, so good! Herfra må man videre ned til Keysers gate og ut i Akersgata.
Det er i dette krysset problemet oppstår…
I lengre tid har det her blinket gult, standard vikeplikt har gjort seg gjeldende og alt har fungert knirkefritt!
Så til problemet… nå har noen bestemt seg for å sette i gang lysreguleringen igjen!
Jeg vil anta at problemet ikke er innlysende for de fleste, så la meg utdype ytterligere.
Keysersgate er i utgangspunktet enveiskjørt inn fra Akersgata og er derfor ikke lysregulert ved utkjøring!
Med høye bygninger og dårlig sikt til venstre er det derfor bare å stikke fingeren i munnen og så i været før man kjører ut og håper på det beste!
For å toppe det hele reguleres lyset opprinnelig av fotgjengerfeltet det knapp må trykkes på for at trafikken fra venstre skal få rødt.

Så kjære de det gjelder: skal vi si det sånn at den som er ansvarlig for “trafikkdirigering” under byggerarbeid kanskje bør være i besittelse av et gyldig førerkort?
Og se til helvete å få tilbake det blinkende gule lyset!

På forhånd takk!!

#trafikk #lysregulering #oslo #oslosentrum #omkjøring #graving #byggearbeid #irritasjon #ulykke

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg