Introverte Norge!

Det blir med jevne mellomrom trukket frem at nordmenn som folkeslag er kalde, lite vennlige og introverte. Personlig ser jeg hva folk mener og kan skjønne hvor det kommer fra… men jeg er uenig i at det er noe negativt!
Tvert imot synes jeg det er en kvalitet vi skal dyrke videre på!
Jeg vil også påstå at vi er et svært varmt og inkluderende folkeslag… når det er logisk å være det!

For i de situasjonene som trekkes frem er ikke dette naturlig.
Jeg drar ikke på treningsstudio for å få meg nye venner eller en god samtalepartner… jeg drar for å trene!
Når jeg sitter på trikk, buss eller t-bane har jeg på meg store headphones og viser med hele mitt kroppsspråk at jeg ikke er interessert i å snakke med personen ved siden av!
Det er ikke fordi jeg er en kald person, men fordi jeg ikke ønsker noen interaksjon med andre kun fordi vi har et minimum til felles!
For meg er det ikke naturlig å slå av en prat med en random fyr bare fordi vi begge tilfeldigvis tar bussen til Helsfyr.

Jeg vil heller ikke ha tips om trening og kosthold fra tilfeldige medlemmer av samme treningsstudio! 
Av sistnevnte har jeg et selvopplevd eksempel; for en del år siden trente jeg og broren min sammen. Under en treningsøkt endte vi opp ved siden av en person som skulle blande seg i alt vi gjorde for dette kunne han en del om… for å si det mildt, det kunne han ikke!
Jeg har aldri sett vedkommende trene cardio eller noe annet enn bryst og armer. Han veide glatt 150 kg og det var ikke bare muskler, så kun utifra speilbilde vil jeg påstå at jeg kan mere.
Den siste spikeren i kista av kunnskapsløshet var valget av hydrering denne vandrende besservisseren valgte – en firepakk med Red Bull!

Det kan godt hende rådene var velmente fra vedkommendes side, men bare dropp det! Jeg er ikke interessert!

Når jeg er i en butikk sier jeg "hei" til betjeningen når jeg kommer og "ha det bra" når jeg går. Jeg forstår at dette er minimum, men som betalende kunde bør valget være mitt!
I mange sammenhenger jeg har sett eller lest blir vi her sammenlignet med andre folkeslag, for eksempel Amerikanere som tydeligvis er så imøtekommende og varme… mye mulig det! Men de er også så inn i helvete falske… jeg nekter å tro at alle er så glade for å se meg (for første gang)!
Altså… jeg skal kjøpe et par sko, ikke egenhendig redde bedriften fra konkursens rand!

Personlig er jeg ikke en introvert person, men i sammenhenger som nevnt i dette innlegget er jeg det!
Og jeg ønsker samtidig at alle andre skal være det!

Og vit at tredje gang jeg må ta ut øreproppene for å respondere på en "god dag mann økseskaft" om været i dag blir ikke responsen høflig!
Det er ikke personlig for jeg vil faktisk ikke snakke med noen av dere!!

"If you can’t spot the crazy person on the bus, it’s you"!!

#introvert #norge #smalltalk #bussen #treningssenter #hysj

7 kommentarer
    1. Dette handler om en misforståelse. Jeg har fått kjeft at utlendinger flere ganger, fordi jeg ignorerer dem. Utlendingene tror jeg er frekk og uhøflig. Men det er kun fordi de er så vant til å prate med alle overalt hele tiden der de kommer fra. Jeg har opplevd at utlendinger jeg aldri har sett før har begynt å prate til meg på gata. For meg så er det ekstremt uhøflig. Hver gang det skjer, så sjekker jeg at jeg fortsatt har lommebok og mobiltelefon. Jeg går utifra at de er kjeltringer som prøver å stjele noe fra meg. Man prater ikke med fremmede folk på gata.

      Dette handler om en misforståelse. Jeg har fått kjeft at utlendinger flere ganger, fordi jeg ignorerer dem. Utlendingene tror jeg er frekk og uhøflig. Men det er kun fordi de er så vant til å prate med alle overalt hele tiden der de kommer fra. Jeg har opplevd at utlendinger jeg aldri har sett før har begynt å prate til meg på gata. For meg så er det ekstremt uhøflig. Hver gang det skjer, så sjekker jeg at jeg fortsatt har lommebok og mobiltelefon. Jeg går utifra at de er kjeltringer som prøver å stjele noe fra meg. Man prater ikke med fremmede folk på gata, det er jo helt sykt.

      Vi nordmenn gir folk plass. Jeg prater ikke med folk på bussen fordi hvorfor skulle jeg forstyrre dem med pratet mitt? Står jeg i en kø så prater jeg ikke med han som står foran meg i køen. Dette er helt normal norsk oppførsel. Vi er faktisk ekstremt høflige, men utlendingene klarer ikke å holde kjeft i fem sekunder. De må braute seg vei inn i folk private boble og de prater og prater og prater. Jeg synes utledinger er uhøflige og ekle. De er høylytte og tar mye plass. Og er det virkelig slik at vi nordmenn bestandig skal bøye oss? Utlendingene sier vi er frekke, så da må vi foraandre oss?? Nei, den er jeg ikke med på. Hvis de ikke liker nordemm, så kan de jo reise hjem. Jeg kommer aldri til å forstå utlendinger som oppholder seg i Norge men som ikke liker nordmenn. For eksempel, jeg liker ikke afrikanere. Fordi de er så voldelige. Så da reiser jeg ikke til afrika. Utlendingene kommer til Norge også syter de over alt vi har her. Ingenting er bra nok. Det er faan meg frekt det! Utlendinger vet ikke hva privat plass er for noe. De tror de kan tråkke inn i andre folk sine bobler og prate i vei. Det fungerer ikke i Norge, vi er altfor siviliserte, vi driver ikke med denne jungel-oppførselen.

      Jeg er en høflig og snill nordmann. Og hvis noen synes jeg er frekk så er det deres problem. Ikke mitt.

      1. Hate to burst your bubble, men du er hverken snill eller høflig. Derimot er det ganske mange andre ord som passer; fordomsfull, rasistisk og biasbassert er noen få.

        Det er godt mulig du opplever at utlendinger snakker til deg, men min opplevelse er helt annerledes. De jeg opplever å måtte plugge musikken ut av ørene for er, nesten uten unntak, etnisk norske.

        Uansett handler dette minimalt om etnisitet.

      1. Danskene er fulle hele tiden. Derfor fremstår de som `varme`. De er egentlig bare drita. Den norske måten å oppføre seg på er perfekt. Vi lar folk være i fred. Takket være det, så slipper du at folk maser hull i hodet ditt på bussen. Når du går rundt i andre land, så prater alle til deg hele jævla tiden. Det er galskap og ekstremt slitsomt. Jeg vil da ikke prate med fremmede mennesker. Hvorfor skulle jeg det? Men utlendinger vil kun prate med fremmede mennesker virker det som. Utledninger…. de er noen rare skapninger. De kan lære mye av oss. Vi kan ikke lære noe som helst av dem, annet enn hvordan man oppfører seg som en masete tulling.

    2. Jeg er faktisk enig med deg. Det klages over at nordmenn er så uhøflige og kalde men jeg tror det er fordi andre land ikke helt forstår at å ikke forstyrre noen på bussen faktisk er høflig i Norge. Når jeg kjører buss har jeg ikke lyst til å snakke med fremmede og at man da lar hverandre sitte i fred er faktisk et tegn på norsk høflighet (som gjerne ikke blir forstått i utlandet). Jeg vil mye heller ha et oppriktig hei enn denne falske påtattheten som f.eks amerikanere som strør rundt seg med med love, darling, sweetie etc selv om de nettopp har møtt deg. Nei da foretrekker jeg heller et enkelt “hei” og “ha det” på butikken, mye bedre enn falske høflighetsfraser. (Det er noe helt annet hvis en person ber om hjelp til noe, jeg har null problem med å forklare veien til noen, men vi er ikke uhøflige bare fordi vi er stille).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg