Det er ikke min skyld!!

Leste noen VG i går? Og jeg tenker da spesielt på debattspalten… den med tittelen; "dropp sukkeret – om du elsler barnet ditt".
Altså hva faen?!
I ingressen kaller hun sukker for "den hvite døden",  og mener det er viktig å presisere at det ikke er snakk om kokain. Hmmmm… sukker er altså værre enn kokain?!

Overskriften i seg selv kunne vært grunnlag for et innlegg her, men jeg skal lengre!

Men vi starter med den uansett… den spiller utelukkende på foreldres og folks samvittighet. Og den impliserer samtidig det motsatte – du elsker ikke barna dine om du gir de sukker!
Vi kan vel alle være enige om at det ikke stemmer!

Videre i artikkelen går skribenten inn på årsakene til at hennes datter har fått sukker opp i gjennom. Grunnene er blant annet utspekulert markedsføring og familie.

Hun gir forsåvidt også seg selv noe av skylden, men langt ifra nok!

For la meg gjøre en ting helt klinkende klart: dersom du ikke liker eller ønsker sukker i ditt og dine barns kosthold, så drit å å gi dem det!
Og i hvertfall ikke prakk på alle andre din skinnhellighet!

Denne artikkelen er ansvarsfraskrivelsen fra helvete!
Hvis du eller dine barn sliter med sukkerinntak, ustabilt blodsukker, humørsvingninger og overvekt så er det DIN feil!
Det er ikke yoghurtprodusenten, svigermor eller dagligvareforetningenes priskrig på smågodt som har skylda!!

Personlig har jeg ingen problemer med å gå forbi smågodthylla uansett pris, men jeg har også mine laster. Jeg har noen kilo jeg fint kunne vært tjent med å ta av og jeg vet akkurat hvordan jeg skal gjøre det; kutt ut kebab, øl og potetgull!
Men jeg er ikke villig til å gjøre det og jeg klager heller ikke.
Sett at jeg skulle våkne opp i morgen å bli totalavholds på de overnevnte, så kommer jeg ikke til å gå ut å advare resten av befolkningen mot folkesykdommen “kebab og cola”!
Alle har et eget ansvar, utifra kunnskap og ønske, om å passe på seg selv og sin helse!

Så du og alle dere andre må gjerne skylde på verden… men verden gir dere fingeren tilbake!!

Og dersom DU ikke ønsker å ta kampen i butikken med DINE barn betyr ikke det at samfunnet må endre seg for DIN skyld!

Slutt å gi andre skylda for din egen ufullkommenhet og grow the fuck up!!!

#vg #debatt #helse #sukker #stakkarsmeg #ansvarsfraskrivelse #growup #taansvar

8 kommentarer

Siste innlegg