Kritisk til innvandring – er det lov?

Vi lever i en tid der det å være politisk korrekt har blitt en brannfakkel i alle debatter.
Våre verdier og holdninger skal være overveide og humane… ofte fører det til at mange blir sittende på gjerdet uten egentlig å mene noe som helst (i hvertfall utad)!
Igjen fører dette til at det kun er ytterpunktene som høres… for alle er redde for å bli plassert på den ene eller den andre siden.
Er du pro innvandring blir du en venstreradikal kommunist, men er du imot er du høyreekstrem!

På et personlig plan må jeg ærlig innrømme at jeg utifra et humant ønske gjerne skulle tatt imot alle flyktninger som kommer til Norge. Men det er ikke gjennomførbart!
Jeg er kritisk til innvandring, men ikke til innvandrerene… og her er det en distinkt forskjell!
Det er desverre sånn at vi gjør oss selv som nasjon og innvandrerene en bjørnetjeneste dersom vi tar imot flere enn vi har kapasitet til å integrere!
Når kapasiteten til å integrere mennesker i det norske samfunnet er for liten, vil det kunne skape grupperinger ala det vi ser i Sverige… det skaper distanse som igjen forsterker følelsen "vi og dem"!
På samme måte som dette fenomenet er årsaken til rekruttering i høyreekstreme miljøer, vil jeg påstå (uten noe annet enn min mening) at dette også presser enkelte inn i IS og lignende.
De kom ikke hit som terrorister, men i mangel på tilhørighet, økonomiske problemer og språkbarrierer kan noen bli det!

Alt dette gir meg et ambivalent forhold til "nettkrigerne" og VGs nye serie "det hvite raseriet".
På den ene siden ser jeg det uheldige i at disse menneskene får et talerør der de kanskje når ut til overnevnte grupper.
Men på den annen side er det kanskje mangelen på et slikt talerør som får den moderate innvadrerkritikeren til å ende opp med å si "Hitler var et stort menneske"?!

Det er lett å si at enkelte meninger og ytringer bør knebles, og til en viss grad kan jeg si meg enig!
Men kanskje vi da ikke må sette de som ytrer seg kritisk til systemet i bås med Vigrid, boot boys og lignende?! For slik knebler vi også disse og pusher de i retning ytterpunktet!

Det går faktisk an å være kritisk til innvandring uten å være rasist…
Jeg vet det, for jeg er det!
For det å være kritisk er ikke synonymt med å være imot!
Jeg stiller meg ikke kritisk til menneskene, men til kapasiteten og systemet som skal ta imot, integrere og ivareta menneskene! 

#innvandring #rasisme #systemet #integrering #nettkrigerne #høyrevsvenstre

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg