Det kommer til å gå galt… veldig snart!!

Jeg har alltid irritert meg over syklister som tror de eier veien… i hvertfall siden jeg selv fikk førerkort for tolv år siden!
Frem til nylig har jeg tenkt at bunnen i bøtta av disse er litt halvdvaske menn i 50-åra… dere har alle sett de. De som ved hjelp av en kopi av trøyer fra Tour de France og en sykkel til prisen av en bra bruktbil har blitt toppidrettsutøvere over natten! Og som toppsyklist, ja da skal veien eies!

Jeg er tilhenger av trafikkregler og følger vikepliktregelen uansett om det gjelder syklist eller bilist. Problemet dukker opp når syklistene ikke gjør det samme!
De er i tillegg veldig glad i å sykle på retten sin… men hør nå; hvis dere møter en lastebil, da vil det sannsynligvis hjelpe dere lite at dere hadde rett!

Som sagt trodde jeg “toppidrettsutøverene” var værst, men så feil kan man ta!

Det gjør seg nok mest gjeldene i storbyer, og det er hvertfall tydelig i Oslo.
Samtlige Osloborgere har sett disse. De eier veien! De kan ikke trafikkregler! De har tydeligvis fremtredende suicidale tendenser! Og de er kledd i rosa!
Jeg snakker selvfølgelig om budene til Foodora!
Heldigvis er de som nevnt kledd i rosa… lysende rosa! Så de er lette å få øye på, og DET er viktig!!
Jeg har den siste uken holdt på å kræsje med i hvertfall fire av dem… og bare en av situasjonene var (overraskende nok) min feil!
Ved et tilfelle fikk jeg nesten en av de i min venstre side i et lyskryss. JEG hadde grønt!
I tilfelle nummer to var jeg nær å frontkollidere med en som syklet feil vei i rundkjøringen på bislett! Nummer tre var en som uten signal eller forvarsel plutselig ikke var førnøyd med fortauet lenger og skjenet ut slik at jeg måtte stå på bremsen!
Det siste tilfellet var ikke nær kollisjon, men nær det politiet kaller forsettlig påkjørsel. Grunnen var at vedkommende benyttet hele kjørefeltets bredde mens telefonen ble sjekket, og det gikk ganske langt under strekningens fartsgrense!

Jeg blir svært lite overrasket dersom jeg i nær fremtid hører om en alvorlig ulykke der en Foodora-syklist er innvolvert!

#foodora #rosa #sykkel #trafikk #ulykke #nestenulykke #skjerpdere

2 kommentarer
    1. Skjønner frustrasjonen din! For å gjøre ting enda verre har syklister nå fått lov til å sykle over gangfelt. Jeg har store meninger over det temaet og synes bilister får skylden alt for fort. Jeg mener at alle parter, enten du sykler, går eller kjører, skal ta hensyn, vise respekt og ikke minst følge reglene. Pluss at de skal sette seg inn i hvordan eks. en lastebil fungerer. De kan ikke stoppe på 2 sekunder.. Uff. Nei, mye å si, men alt i alt så skjønner jeg GODT hva du mener!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg