Gratulerer med kvinnedagen!

Jeg vil starte med å si at jeg synes kvinnedagen er helt forkastelig! Ikke fordi den eksisterer! Og ikke for det den brukes til!
Men fordi vi som samfunn i 2017 trenger én egen dag der vi kjemper for kvinners rettigheter!
For trenger den, det er det desverre ingen tvil om at vi gjør!

I mitt hode er likestilling en selvfølge! Det finnes svært få oppgaver i samfunnet der kvinner på generell basis stiller svakere enn menn…

Men enkelte stemmer får på denne dagen for mye oppmerksomhet… de som hevder å besitte fasit på hva en feminist er.
Kan man ikke stille opp for bilder i et magasin men samtidig være for likestilling?

De fleste husker vel fjorårets paroledebatt der 17 år gamle jenter fra unge venstre ble bedt om å "suge ti pikk om dagen" fordi de ønsket en mere liberal sexkjøpslov. Forsvaret var at vedkommende ikke visste at de var 17… så hvis de hadde vært 25 hadde det vært greit?
Hadde en mann kommet med en slik uttalelse hadde han blitt lynsjet fra alle hold enda! Bare se på mannegruppen Ottar.
Og ja, jeg vet at det er flere sider av akkurat den saken og jeg farges nok noe av at jeg virkelig ikke kan fordra vedkommende som kom med uttalelsen… men allikevel!
Og hvis du tar sakens kjerne kan vi vel alle være enige om at prostitusjon neppe blir borte med det første?! Hjelper det da kvinners rettigheter, vern, trygghet osv å skyve det under jorda?
Er du ikke like feminist dersom du kjemper for dette som de som kjemper for sykepleiernes rettigheter? Selvom stillingene på ingen måte kan sidestilles bør vel "arbeidstakernes" vern og beskyttelse telle likt? Jeg mener i hvertfall det!

Og hvorfor er det slik at menn (på generelt grunnlag) blir fienden?
Som sagt ser jeg på likestilling som en selvfølgelighet. Jeg anser ikke kvinner som sexobjekter, mindreverdige, underdannige eller lignende!
Så kan man kanskje si at det er et tegn på at jeg har vokst opp med spesielt gode verdier, men jeg tror ikke det er tilfelle.
Jeg føler selv at jeg har blitt oppdratt til gode holdninger og verdier, men ikke noe over gjennomsnittet… så jeg tror nok majoriteten av menn på min alder deler min oppfatning av kvinner!

Jeg tror nok det er bedre å kjempe for enn mot… der der kjempes mot vil det alltid oppstå en opposisjon! I dette tilfellet en dårlig opposisjon av testosteron og dårlige argumenter!
Men for all del… jeg håper dere snart knekker Telenor, NIF og andre ledelsesstrukturer der menn dominerer stort! For til tross for at det hevdes fra enkelte at menn er det sterkere kjønn er vi utrolig gode på å kjøre ting rett i dass!

Uansett håper jeg kampen går bra slik at vi så snart som mulig ikke lenger har “behov” for en egen kvinnedag!

Og igjen… gratulerer så mye med dagen! 🙂

#kvinnedagen #2017 #likestilling #feminisme #liklønn #likerettigheter

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg