Først meg selv… og så meg selv!

God fredag!

Som overskriften sier vil jeg i dag skrive noen ord om egoisme… ikke nødvendigvis det som slår en først, men en mere samfunnbassert form av fenomenet!

I disse tider og langt bakover raser debatten om broforbindelse mellom Østfold (riktig side) og Vestfold (dere skjønner).
Alle parter er enige om at en forbindelse utover ferger som til stadighet dundrer i kaia er nødvendig,  men det er stor uenighet om hvordan det skal gjøres.
Broforbindelse til Jeløya må utelukkes ifølge de som bor der for det går utover dem. Jeg er forsåvidt enig i at løsningen er dårlig, men er det noen oppi det hele som klarer å være objektive?
Ingen er noengang objektive… vi er oss selv nærmest hele tiden, og i alle situasjoner!
De fleste vil ha en flyplass i nærheten med så stort flytilbud som mulig, men det må ikke ligge for nærme slinat jeg blir plaget av støyen! Det samme gjelder tog og motorvei.

Vi er alle klar over en enorm befolkningsvekst… sett dette sammen med stadig økende sentralisering og flytting til byene, så blir den eneste fornuftige løsningen å bygge i høyden!
Og de fleste er såpass joviale at de er for utbygging… men igjen tar de fleste et forbehold om at det ikke går utover en selv! Bygg gjerne blokker, men ikke ta min sjøutsikt eller ettermiddagssol!
Hele tiden skal hensyn tas og alle synes hensynet til en selv er viktigst…  men tro meg, på overordnet plan er DU piss i havet!

Alle forstår behovet for studentboliger, men alle vet også at sudenter fester. Så i mitt nabolag kan vi ikke ha det for det kan potensielt forstyrre nattesøvnen min!

Og bosetting av asylsøkere… vi jobber for og uttrykker at vi er for integrering, men mottaket må nok legges langt oppå fjellet eller uti skogen slik at boligprisene i mitt nabolag ikke synker. Så i en og samme setning jobber vi både for og i mot integrering!
Jeg må innrømme at jeg trakk en smule på smilebåndet for et drøyt år siden da planene om et mottak for enslige mindreårige asylsøkere på Montebello ble lagt frem. Den ene fjonge vestlantfruen etter den andre stod frem og fortalte omtrent tåredryppende at hun ikke lenger kom til å tørre å gå ut døra… altså, grow a fucking pair!!
Og hvertfall ikke si samtidig at du er tilhenger av et godt integreringsprogram… det er omtrent like langsiktig som å pisse i buksa når du fryser!

Og som de fleste sikkert forstår er statskassa bassert på inntekter… disse inntektene kommer i hovedsak gjennom skatter og avgifter. Når enkelte da skriker om for få sykehjemsplasser, for dårlig ivaretakelse av de eldre, manglende kulturtilbud og lignende blir det for dumt når de samme menneskene ønsker lavere skatt!
Alle vil ha bedre veier, men bare så lenge jeg slipper å betale for det! Så bompenger må bort for det rammer jo meg direkte!
I mitt tilfelle per nå ville en sånn type tankegang si at de må gjerne ta penger fra skolen for å bruke på veinettet. Jeg har jo ikke barn og får på den måten ikke glede av skattepengene mine… ikke er jeg syk heller!
Så hvor er min fortjeneste av skatten jeg betaler?
Den kommer den dagen jeg får barn som skal på skolen… eller den dagen jeg skulle bli syk utover 16 dager.
Personlig har jeg som overordnet mål å la så mye som mulig av mine skattepenger gå til andre… for jeg ønsker ikke å hå på NAV, være langtidssykemeldt eller noensinne pleietrengende!
Men jeg betaler med glede til fellesskapet slik at jeg har en forsikring dersom noe skulle skje!

Jeg mener ikke at hensyn ikke skal tas, men enkelte bør gjøre en innsats for å se litt lenger enn nesa rekker! Samfunnet er under stadig utvikling og vi må alle bidra med noe samtidig som andre ting må ofres!

Vi vil bo der vi ønsker, ha alt vi trenger i rolige, men samtidig urbane omgivelser… men bare hvis vi er skjermet for baksidene ved det urbane, kan velge våre naboer og beholde mest mulig av lønna vår selv! Får vi det sånn, da skal vi samarbeide!

Først meg selv, og så meg selv… og så min neste, hvis det kan tjene til mitt eget beste!

#førstmegselv #egoisme #subjektiv #utbygging #skatt #vei

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg