Vi har det for bra i Norge!

God morgen!

La oss være enige om en ting – vi har det ganske så bra i dette landet!
Eller en noen uenige?
Allikevel er vi verdensmestere i klaging og sutring!
Er det ikke snart på tide å stikke fingeren i jorda og si; “stort bedre enn dette blir det ikke”!

På vei hjem til middag klages det over bensinprisene, mens man gladelig løper innom bensinstasjonen for å kjøpe 0,5 liter vann til 30 kroner eller en baconpølse med brus til 60.
Det å spise sunt er for dyrt samtidig som man gjerne spiser varmmat i kantina på jobb hver dag.

I lys av denne klagingen har en ny folkesport oppstått – “bli krenket”!
Foreløpig har denne sporten utviklet seg til å bli to grener, nemlig “selv bli krenket” og “krenket på vegne av…”. Jeg føler meg trygg på at det over tid vil utvikle seg til å bli flere underkategorier av krenking. Stafettkrenking for eksempel!

Siste storm i dette berømte vannglasset er da regissør Erik Poppe kysset en nrk-reporter på direkten. Hva skal man si om noe så forkastelig? I mitt hode skal man ikke si noenting, for det er ingenting å si!
Allikevel flommer kommentarfeltene over (overraskende nok flest menn) og begge parter må uttale seg i det vide og det brede om hva de synes om situasjonen. Når hverken Poppe eller reporteren legger noe mere i det, sitter det folk rundt i det langstrakte landet vårt og påtar seg ansvaret å mene noe på vegne av dem!
Folkens… det var et kyss i affekt! Et uttrykk for glede i en spesiell situasjon! I tillegg var de involverte to voksne mennesker og jeg er overbevist om at hun hadde klart å si ifra!
Hadde folk reagert hvis kjønnene hadde vært byttet?
Hadde folk reagert hvis reporteren også var en mann?
Neppe!
Men enkelte i samfunnet utrykker (og innrømmer) med sine uttalelser at de ser på kvinner som svake… mennesker som trenger beskyttelse! Hvordan skal vi komme fremover når de (kvinner) blir fratatt evnen til å reagere selv?
Og hvordan skal likestillingen bli bedre når selv de som hevder de respekterer kvinner ser på dem som svake?

Noen sammenligner til og med situasjonen med Trumps “grab’em by the pussy”- uttalelse. Jeg sliter med å finne linken… så hvis noen kan hjelpe meg der setter jeg (ikke) pris på det! På den ene siden har vi en daværende presidentkandidat som sier at menn kan gjøre hva de vil med kvinner, mens vi på den andre har en meget glad filmregissør som “feirer” en mulig Oscar-nominasjon!
Han har til og med beklaget dersom noe skulle føle det annerledes! NOEN? Hvem noen? Det er bare en i denne sammenhengen som står i en possisjon til å føle noe som helst!

Når man på toppen av dette har kunnskapsløshet i kommentarfeltene må noen ut på skogen!
En mente at et klaps på rumpa var bedre, fordi AIDS kan smitte ved kyssing… ja, riktig!
En annen påtok seg på vegne av ALLE å definere humor og gledesuttrykk!
Og flere har påtatt seg å vite hva damen fra NRK burde, skulle og må føle!
Det er vel ikke verdens villeste påstand og hevde at disse ikke inngår i den aktuelle reporterens dreamteam?!

Og hvorfor har alle en oppfating av at menn er værre en kvinner?
Jeg har selv vært uniformert på jobb i de sene nattetimer etter en tilstelning forbeholdt kvinner… og tro meg, rødvinsmarinerte damer på 40+ er ikke engang LITT bedre! Jeg har aldri blitt mere kysset på, kløpet i rumpa, invitert med på hotellrommet (på fyllanorsk) eller slengt slibrige komentarer etter enn den kvelden! Heldigvis følte jeg meg ikke spesielt krenket, for hadde jeg gjort det hadde jeg sannsynligvis fått beskjed om å skjerpe meg! Men til alle andre der ut:  feel free til å bli krenket på vegne av!

Man vil ha likestilling, men forskjellsbehandler!
Man vil ha bedre holdninger, men lager holdninger av uskyldige hendelser!
Man krenkes, men det går kun en vei!

#ilandsproblemer #likestilling #klaging #sutring #krenking #komme tarfelt #stormivannglass

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg