ABB vs. Staten

Hei og god morgen!

Denne går i all hovedsak ut til alle besserwissere, forståsegpåere, skapjurister og selvutnevnte psykologer der ute… Ja, dere som vet bedre enn samtlige fagpersoner hvordan politiet, domstolene og fengselsvesenet skal styres uten å ha et snev av kunnskap!

Som alle sikkert har fått med seg foregår det om dagen to meget profilerte rettsaker… jeg skal ikke mene noe om skyldspørsmål eller tilregnelighet, men prøve å forklare noen grunnleggende rettsprinsipper en del der ute tydeligvis har misset. Derfor blir det den minst profilerte av disse to sakene jeg kommer til å skrive om… nemlig ABB vs. Staten.

Når hovedrettsaken stod på skrek mange om hvor lavmål det var av Lippestad å ta saken. Hvorfor det? Alle har rett til et forsvar i Norge… ALLE! Uansett hvor forkastelig vi synes gjerningene deres er eller har vært har de rett til og krav på dette! Så jeg personlig har stor respekt for de som tok saken… jeg vet ikke om jeg hadde klart det!

Den pågående rettsaken handler om gjerningsmannens soningsforhold, og igjen ropes det om at han bør kastes ned i et svart hull, henrettes eller lignende. Forstår dere ikke at det faktum at hans sak kommer opp for retten er en seier for rettsstaten? Jeg anbefaler dere alle å lese FN’s verdenserklæring for menneskerettigheter. I denne saken anbefaler jeg spesielt artikkel en til åtte, så kanskje dere kan får et nytt syn på ting!
Det at han vant på noen punkter bør styrke troen på et rettferdig og et objektivt rettsvesen ytterligere. Som privatperson, og kanskje spesielt som etterlatt forstår jeg at objektivitet i saken er svært vanskelig, men det er da desto viktigere at domstolene opprettholder denne!

Dagens forside i vg inneholder bilde og intervju av ABBs “hemmelige” besøksvenn og igjen skrikes det i kommentarfeltene. Tror dere virkelig at hans besøksvenn går på bekostning av ivaretakelse av de etterlatte? Det er fullt mulig at overlevende og etterlatte kunne fått bedre oppfølging, men dette er ikke fordi ABB har en besøksvenn en gang i uken! Og igjen tilbake til menneskerettigheten… ALLE har et ukrenkelig menneskeverd! Er ikke denne besøksordningen med på å opprettholde dette?

Jens Stoltenbergs mest berømte sitat er kanskje “vi skal svare med mere åpenhet og mere demokrati”. Da han sa dette etter 22. juli tror jeg neppe han mente at dette skulle være  åpenhet til å hate og selektivt demokrati!

Det er klart alle skal få ha følelser rundt saken og dens utfall, men noen av disse følelsene bør, må og skal ikke deles!
På et personlig og emosjonelt plan mener jeg at ABB bør henrettes med sløv skje, men det er HELDIGVIS ikke følelser som dømmer! Og objektivt sett er jeg sterk motstander av dødsstraff! Vi kan heller ikke endre strafferammer, forlenge maksimumsstraff og endre på soningsforhold bassert på følelser i enkeltsituasjoner! Det ville rassert rettssikkerheten… en rettsikkerhet jeg ville vært veldig glad for at eksisterte dersom jeg satt på tiltalebenken!

Og hotellargumentet… bare slutt med det!! Fengsel har aldri vært, er ikke og kommer aldri til å bli det samme som et hotellopphold uansett hvor behagelig det blir. Jeg har i hvertfall aldri vært på et hotell der jeg har innskrenket bevegelsesfrihet, restriktive besøksmuligheter og fomk som leser og godkjenner eller avviser utgående brev. De aller fleste som sitter i fengsel i Norge skal på et eller annet tidspunkt ut i samfunnet igjen og må derfor sosialiseres og normaliseres til dette! Nå er nok ikke dette tilfelle her, men igjen… soningsforhold kan ikke endres og tilpasses utifra følelser rundt den som soner.

Men på et område finner jeg meg selv enig med en del av kommentarene som kommer frem… nemlig mediadekningen… Hele Norges samlede pressekorps burde boikottet denne rettsaken!! For hva betyr en Nazi-hilsen hvis ingen er der for å se det? Hvem bryr seg om hans budskap hvis ingen er der for å formidle det? Kanskje vi skal ta en Harry Potter (for å snakke litt nerd) og kun omtale han som “he who must not be named”? For den lille innflytelse han kanskje har på noen skyldes i hovedsak media… det blir hans talerør ut, og jeg synes det er helt meninsløst at vi tildeler han denne muligheten til å ytre sine vrangforestillinger og sin høyreekstreme propaganda!

Så til VG, Dagbladet, NRK, TV2 og alle jeg ikke har nevnt… SLUTT!! Nå holder det virkelig med dekning av denne klovnen… hold dere til et lite notis (uten bilde) vedrørende utfallet av saken!

Og til alle dere synsere, bedrevitere og selvutnevnte eksperter… HOLD KJEFT!

#abb #staten #22juli #rettsak #rettstat #rettsikkerhet #menneskeverd #menneskeretigheter #synsere #bedrevitere #media #skjerpings

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg