Trenger vi religion?

God helg!

Jeg har nevnt temaet før, men for meg er temaet religion utømmelig! Og for de som allerede har fortrengt dette gjentar jeg følgende; jeg er ateist!

Først vil jeg nevne at jeg ser gode ting ved religion også. Folk på skråplanet som ser lyset og får et bedre liv er et eksempel. Et annet er en rekke organisasjoner med religiøst utspring som jobber for å bedre hverdagen til de som har det tungt og vanskelig! Flotte ting gjøres med et religiøst bakteppe!

Problemet er at det også springer ut en rekke med negative ting fra religion… fordømmelse av homofile, nei til abort, fordømmelse av andre religioner, krig om landområder og krig generelt. Hadde jeg tenkt meg om i ti minutter til kunne jeg garantert kommet opp med flere!

Som nevnt tidligere er jeg ateist og “tror” på det som kan bevises samtidig som jeg mener alt annet på et eller annet tidspunkt blir bevist. Motargumentet som oftest møter meg er; det handler ikke om hva som kan bevises, men om tro.

Løselig “oversatt” kan man si at tro og fantasi blir litt samme greie og at gud blir en fantasifigur. Dette gjelder uansett hva du kaller gud!
Så hva er problemet med å ha en fantasifigur som forbilde og guide til livet? Ingenting, så lenge fokuset er nestekjærlighet, den gyldne regel, enkelte av de ti bud og så videre. Derimot når man velger hvem som skal motta denne nestekjærligheten og respekten, da blir det et problem… et STORT problem!

Problemer oppstår også når man tyr til krig og terror for sin versjon av denne fantasifiguren, slik som IS nå holder på med og også kristne har drevet med i flere 1000 år. Jøder forfølges av kristne, kristne forfølges av muslimer og motsatt over hvem som har rett angående denne fantasifigure! I mitt hode blir det litt som om vi (Norge) skulle gått til krig mot Danmark fordi de kaller Donald Duck for Anders and. Forskjellen her, som mange sikkert vil påstå er at Donald er en oppdiktet figur. Men er ikke dette objektivt sett også tilfelle med gud? Han/hun/det er også kun omtalt i den bok. Det finnes en drøss ulike varianter og ingen kan bevise eksistensen!

Mange religiøse vil kanskje si at vi er et bevis på gud eksistens. Hvorfor det? Vår utvikling er bevist og dokumentert gjennom evolusjon noe kreasjonister forkaster uten å blunke. Så hva med jordas og universets eksistens? Det beviser heller ingenting. Det å påstå at universet i all sin geniale utforming må ha hatt en skaper er et regressivt spørsmål. Hvem eller hva skapte i såfall skaperen? Hvis svaret på det er at skaperen alltid har eksistert, så kan vel også universet alltid ha eksistert?!

Religion er en ekstrem for for bekreftelsesbias… man tolker alt i en eller annen retning og forkaster alle fakta som taler imot eller motbeviser hypotesen… for det er det religion er, en hypotese!

Bibelen er sann fordi det står i bibelen at bibelen er sann!
Javel?!
Jeg er smartest i verden fordi jeg som verdens smarteste sier at jeg er smartest i verden! Det blir ikke sant av den grunn!
Kanskje det faktisk blir mindre troverdig når den eneste kilden på at kilden stemmer er kilden selv!

Og en liten ting til vedrørende bekreftelsesbias; et kjapt googlesøk viser at verdens eldste fossil er 3,4 milliarder år gammelt. Allikevel klarer kreasjonistene å hevde at jorda er 6000 år gammel! Hvordan de får til det er for meg et sant mirakel!

Så tilbake til overskriften… trenger vi religion? I 2017? Mitt svar, som dere kanskje allerede har gjettet er NEI. Samfunn, vitenskap og menneskers forståelse for hverandre går stadig fremover med religion som et anker som henger minst 50-100 år bak og bremser utviklingen! Det gjelder synet på selvbestemt abort, homofile, ekteskap og så videre!

Og en siste ting til alle religiøse mennesker… hvis dere tror på gud og det bare er gud som kan dømme, kan dere ikke la han få jobbe i fred da?!

#religion #tro #fantasi #bias #vitenskap #ateist #stoltateist #2017 #verden #brems #utvikling

6 kommentarer
    1. Hei vi er en gutt og ei jente på 15 og ett halvt år, vi er bror og søster tvillinger og bestevenner. Vi to trur på oss sjøl. på hverandre, på Tvillingbåndet vårt og på vennskapet vårt. Derfor trenger vi ingen religion. Hilsen tvillingbror og tvillingsøster på 15 og ett halvt år, som er bestevenner.

    2. desomskapteverden: “Ellers i samfunnet er “sannsyneliggjøring” mer enn nok for å kunne tro på noe.” -HÆ?

    3. desomskapteverden: har aldri sagt at man ikke kan tro på noe. Men objektivt sett trenger vi ikke religion etter min mening. Men du skal få ha din mening og din tro.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg