“Livets harde skole”

Hei igjen!

Som alle som har lest mine tidligere innlegg sikkert forstår eller kan tenke seg til, leser jeg mye kommentarfelter på diverse nettaviser. Jeg kommenterer aldri, men har det som en guilty pleasure å lese, le av og rive av meg de fire hårstråene jeg har igjen i fortvilelse over en del som blir skrevet der. For MYE er skrevet i uvitenhetens tegn og dumskapens univers!!

Det slår meg uansett som rart at en haug av disse tydeligvis har en utdannelse – og utdannelsen heter "livets harde skole". Så hva underviser de på denne stadig ekspanderende skolen?
Det kan umulig være refleksjon, rettslære, samfunnsfag eller kildekritikk!
Kritikk og idioti spyttes ut i en rasende fart med kildehenvisninger til både youtube og wikipedia. Ingen av de nevnte er spesielt troverdige som kilder da hvem som helst kan laste opp og skrive hva som helst!

Rettsoppfatningen til det som virker å være majoriteten er at hvert enkelt tilfelle av kriminell virksomhet bør straffes etter skjønn. Et skjønn som ville medført at i tilfeller der barn eller dyr er involvert skulle ført til sterilisering med sløv skje, gapestokk og/eller dødsstraff.
Det hører med at jeg kan si meg enig i at enkelte ting i mange tilfeller kanskje straffes for mildt, men lovverket, rettsvesenet og straffesystemet kan ikke endres i enkelttilfeller. Det bør nok, dersom man skal ende opp med en fornuftig løsning heller ikke endres i en periode der man står midt oppi noe stort som rører ved mange. Som for eksempel 22. juli rettsaken.

Det slår meg også som noe underlig hvordan alle med denne harde skolegangen plutselig ble oppnevnte eksperter på å avgjøre om en person er tilregnelig eller ikke. Det finnes neppe et annet område der så mange skal synse om det ene eller det andre.
Personlig har jeg hatt noe psykologi i løpet av studier, men jeg ser ikke meg selv som egnet til slike vurderinger. Det skal jo også tas med at min skolegang neppe kan måle seg mot "livets harde skole" som tross alt er 78 år for menn og 82 år for kvinner og har tidenes kjipeste avsluttende eksamen!

Ironien i det hele er vel at de som faktisk går denne skolen ikke er med da de hverken har tilgang til facebook eller kommemtarfelter.

Så dere må gjerne mene at dere har gått/går på "livets harde skole"… for all del!
Men min store oppfordring til dere alle; tenk det inni dere. Fjern det fra facebook og andre plattformer. Det får dere alle til å fremstå som sutrete og ekstra uvitende. I tillegg blir dere medlemmer av et svært lite eksklusivt "samfunn"!

Men en ting er sikkert… hvis det blir julebord på “livets harde skole”, så vil jeg gjerne være flue på veggen! DET hadde vært min julaften!

#livetshardeskole #uvitenhet #irritasjon #samfunnsfag #rettslære #kildekritikk #fluepåveggen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg