Kristne Norge – når skjedde det?

God mandag!

Igjen skal jeg begi meg ut i et vepsebol av et tema, nemlig religion og tradisjoner.
Jeg er selv ateist og har ikke vært i nærheten av en gudstjeneste sin det ikke lenger var obligatorisk i skolesammenheng.
Jeg har heldigvis (for meg og alle rundt) blitt litt rundere i kantene med årene og har ikke lenger noe behov for å forsøke å konvertere alle religiøse mennesker. Men jeg har fortsatt en del å gå på!

Som ateist mener jeg at julegudstjenester og lignende ikke bør være noe noen tvinges til å delta på – uansett alder. Dette er ikke for å ta hensyn til andre religioner, men heller fordi jeg er motstander av religiøs indoktrinering. For hva er vel indoktrinering annet enn et fancy ord for hjernevasking?
Hvorfor er vi så redde for å bryte tradisjoner?
Og er det tradisjoner vi egentlig trenger?
Vi kan ikke alltid beholde tradisjoner fordi det er tradisjoner… på den måten vil vi aldri komme fremover.
I 2012 tok vi (i mott hode) et stort skritt i riktig retning da stat og kirke skilte lag. Så hvorfor har flere og flere (sånn virker det i hvertfall) blitt så opptatte av den kristne kulturarven? Er vi så livredde for å stå for det vi egentlig mener at vi må definere oss som en del av en større gruppe?
Vi kan ikke stikke under en stol at det har kommet en del muslimer til Norge i nyere tid. Er det et forsøk på å ta avstand fra dette? Hvorfor?
Folk som ikke tror på noe av det definerer seg plutselig som kristne og skriker når tradisjoner droppes.

For å sette det i litt perspektiv… disse tradisjonene kommer av forskjellige ting og er hverken norske eller kristne.
Juletreet er en tradisjon fra Tyskland og ble først innført i Norge i 1822. I historisk målestokk er det i går.
Vi kjenner alle julenissen som rød. Æren for dette går til Coca-cola company og en reklamekampanje. Dette kan dateres tilbake til det historiske året 1931.

Bør vi ikke beholde tradisjoner fordi vi ønsker å beholde de?
Grunnlaget bør i hvertfall ikke være at de beholdes i opposisjon til noe annet!

Norge er like mye muslimsk og ateistisk som kristent, så er det ikke på tide at man skal få velge selv?

2 kommentarer
    1. Dette her henger ikke på greip! Norge er da for all del ikke like mye muslimsk som det er kristent. Hvis du mener det kan du jo like gjerne feire Id al-adha og Id al-fitr. Sikkert fint det, men det får du ikke meg med på! Eventuelt foreslår jeg at du avstår fra alle religiøse høytider og heller arbeider de dagene det gjelder (jul, påske, St. Hansaften, pinse, Kr.Himmelfartsdag, Olsok, etc). Nei vet du hva! Dette her var bare masse vås! Vennligst prøv igjen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg