Snobbekongen!

God lørdag!

For de som kjenner meg kommer det ikke som noen overraskelse at kongehuset står for tur. Jeg har vært motstander av denne institusjonen så lenge jeg kan huske og dens eksistens irriterer meg langt inn i sjelen. Ikke bare irriterer den meg, men til stadighet dukker det opp saker i media som direkte provoserer meg! Det har alltid provosert meg at den øverste leder i et demokratisk land er avgjort bassert på arverekke!

Det skal allikevel sies at jeg har stor respekt for Harald. Han er en god taler, storhjertet, varm og viderefører Olavs væremåte som “folkekonge”.
Men hva med neste generasjon? Kan de sies å være folkelige?

Jeg er fullstendig klar over at media spinner enkelte ting, og det er kanskje denne tvisten som provoserer meg. Men det hadde ikke vært noe å spinne på om ikke handlingen lå til grunn.
La meg eksemplifisere: for noen år siden var det en sak med en overskrift ala; “se så miljøvennlig kronprinsessen er… hun kjører el-bil”.
Hva faen hjelper det når det kommer to svarte Suburban bak med livvakter? De var til og med synlige i bilde. Det hadde vært like miljøvennlig å sitte på med en av disse.
Med jevne mellomrom blir også kronprinsessen hyllet for sine flotte kjoler, smykker, hatter og så videre… kjoler som koster det som for oss andre er en kvart årslønn. Men hun donerer de jo bort etterpå… ja, og hva så? Trenger hun en ny kjole HVER gang?
Hvorfor aksepterer vi dette?
Det er vi som betaler!
Siste dråpe i et allerede overfyllt beger var da hun stilte på fredsprisutdelingen med øredobber til 80000. Uten at jeg skal si dette for sikkert er det ikke utenkelig at disse kostet mere enn det fredsprisvinneren har i årslønn. For jeg må innrømme at jeg ikke har første- eller andrehåndskunnskap om lønnsnivået i Colombia.

Det fantes en gang da “Johnny fra Stovner” (les krompen) deltok på Quart-festivalen og hang med oss vanlig dødelige. Respekt!
Til og med jeg forstår at samfunnet har forandret seg og at sikkerheten må prioriteres høyere. Det er allikevel et ganske massivt sprang fra musikkfestivaler til Petter Stordalens bursdagsfeiring.
De er ikke lenger representanter for folk flest, men representanter for folk færrest.
Og dette betaler vi i dyre dommer for!

I BNP-målestokk er ikke dette dyrt, men jeg er overbevist om at en underfinansiert skole på østkanten kunne fått et par nye lærebøker for den apanasjen som går til nye klær og kunst på slottet.
Så kan dere si at en president hadde vært dyrere… og det kan godt hende! Men vedkommende hadde i hvertfall vært valgt av folket.
Og hvem har sagt at vi trenger en erstatning? Vi har et (til tider) fungerende system i Storting og regjering.
Og på mange måter er de som kongehuset. Meningene om de er delte, de er overbetalte og de tilhører eliten (selvom enkelte mener de står i opposisjon til nettopp denne).

Så la Harald sitte ut sin regjeringstid, men etter det bør det være slutt!

#kongehuset #avskaffkongehuset #kongen #krompen #kronprinsessen #eliten #nobelsfredspris #nokernok

1 kommentar
    1. Er ikke noe annet å gjøre enn å si seg helt enig her.. Sterkt skrevet. Satte ord på vanskelige tanker på en god måte

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg